Liturgisch bloemschikken startzondag 2022

Pijl naar links Ideeën

De gemeente komt bij elkaar voor de viering van de startzondag, het kerkenwerk gaat weer beginnen. In de zomer hebben we gemeente gevraagd lege jampotten te verzamelen en mee te brengen naar de kerk. Die potten gebruiken we voor de schikking.

Bij de ingang van de kerk is een lange tafel geplaatst met daarop 150-200 glazen jampotjes, gevuld met water. In het kerkblad en bij de uitnodiging voor de startzondag is aan de gemeenteleden gevraagd om een bloem uit eigen tuin (of gekocht bij de bloemist) mee te brengen. Alle bloemen krijgen een plek in de glazen potjes zodat er een bloemenzee ontstaat van vele verschillende seizoensbloemen. De bloemenzee met elkaar gemaakt schept verbinding.

Tijdens of na de eredienst wordt een moment ingelast om aan de tafel vol bloemen, tarwearen (verwijzing naar het brood) en druiventrossen (verwijzing naar de wijn) toe te voegen aan de tafel. Zo wordt de tafel van verbinding gekoppeld aan de tafel van brood en wijn. Een mooi idee is om op deze zondag in een grote kring rond de bloementafel het avondmaal te vieren.

Kernwoorden:

Verbinding, samen, tafel van brood en wijn, verwondering

Wat heb je nodig?

• Lange tafel of schragen
  • 150-200 lege glazen potten
  • Water
  • Tarwearen
  • Druiventrossen
  • Klimop en takken om basis op te steken
  • Gemeenteleden die allemaal een bloem meebrengen.

Na afloop van de bijeenkomst kunnen er boeketten gemaakt worden van de bloemen die weggebracht kunnen worden naar gemeenteleden die niet bij startzondag aanwezig konden zijn.

Stappen in beeld

Een tafel met lege potjes gevuld met water
Gevuld met wat groen
Een bloemenzee