Via Dolorosa op Goede Vrijdag - Idee uit Kollum

Pijl naar links Ideeën

Deze gemeente vindt het één van haar opdrachten om de ‘Goede Boodschap’, het Evangelie, dicht bij de mensen te brengen. Graag willen zij dat iedereen met het evangelie kennis kan maken. Daarom organiseert deze gemeente meerdere keren per jaar kerkdiensten buiten de muren van het kerkgebouw. Zij houden openlucht diensten’ in één van de parken in het dorp en in de tuin van het verzorgingstehuis. Ook houden zij een tentdienst tijdens de feestweek.

Om ook het paasverhaal laagdrempelig aan te bieden hebben zij in 2019 de ‘Via Dolorosa’ wandeltocht ontwikkeld, genoemd naar de weg die door Jeruzalem loopt. De Via Dolorosa begint met een korte viering in de kerk en eindigt met een viering in de kerk. Tussen de twee vieringen is er een wandeltocht, die veelal in stilte verloopt. Tijdens de tocht houdt de stoet meerdere keren stil. Op die plekken is een afbeelding te zien, die direct of indirect te maken heeft met de kruisweg die Jezus heeft afgelegd vanaf het pretorium bij het huis van Pilatus tot aan Golgota. Wanneer iedereen rondom de afbeelding staat wordt er een tekst uitgesproken en klinkt er muziek. Muziek, teksten en afbeeldingen zijn op elkaar afgestemd om op die manier zo dicht mogelijk bij het lijden van Jezus, het lijden van de wereld en bij persoonlijk lijden te komen.

Het doel van de ‘Via Dolorosa’ is het lijden van Jezus, dat lang geleden plaatsvond, op een laagdrempelige manier actueel te maken. Door het benoemen van Jezus’ lijden en sterven, wordt het lijden en sterven in de wereld benoemd. Door dicht bij Jezus’ lijden te komen, hoopt de gemeente van Kollum dat mensen mogen ervaren dat hun eigen verdriet en pijn staat in het grotere geheel van Jezus’ lijden. Een lijden dat staat in het licht van de opstanding, in het Licht van Pasen.

Via Dolorosa in uw gemeente?

Heeft u belangstelling neem dan contact op met: ds. Ellen Peersmann, predikant van de Prot. Gem. te Kollum. mail: ejmpeersmann@knid.nl

Het draaiboek is te koop voor: € 75,= De grote canvas doeken met afbeeldingen zijn te huur voor € 150,=