Tien missionaire kerstideeën

Pijl naar links Ideeën

Wat kun je als kerk doen om Kerst te vieren, niet alleen binnen de muren van je eigen gemeenschap maar ook zichtbaar naar buiten en samen met anderen in je omgeving? Maak gebruik van deze tien tips!

“Een ouder echtpaar staat voor een kerk in een grote stad en gluurt naar binnen. Daar staat een rijk versierde kerstboom. “Krijg nou wat”, zegt de vrouw, “in de kerk vieren ze ook Kerst!””

1. ‘De kerk wenst u goede feestdagen’

Wat is de betekenis van Kerst voor de gemeente? Wat betekent de geboorte van Jezus en waarom vieren we dat? Het onderlinge gesprek hierover kan helpen om hier ook met anderen over in gesprek te raken. Wellicht kunt u de verschillende uitspraken van gemeenteleden hierover verzamelen en gebruiken in allerlei uitnodigingen: voor een buurtmaaltijd, voor een kerkdienst, maar bijvoorbeeld ook voor een advertentie in de plaatselijke krant. ‘De kerk wenst u goede kerstdagen’, gevolgd door quotes van gemeenteleden.

2. Volkskerstzang

In veel gemeenten wordt een zangdienst georganiseerd. Dan gaat het om het zingen van de traditionele, bekende liederen. Bekijk zo’n bijeenkomst ook met de ogen van een nieuwkomer. Welke verbindende teksten reiken we aan? Staat er op de liturgie ook een verwijzing naar andere ontmoetingen en activiteiten van de gemeente? En een e-mailadres en telefoonnummer?

3. Kinderkerstfeest of kindermusical

Veel ouders vinden het fijn om kinderen iets mee te geven over Kerst. Dat kan via een kinderkerstfeest of simpele musical, waarbij het kerstverhaal wordt uitgespeeld, onderbroken door kinderkerstliedjes. JOP selecteerde een aantal kerstmusicals die leuk zijn om met de kinderclub of kindernevendienst in de periode voor Kerst op te voeren. Op de website jop.nl vindt u meerdere kerstmusicals

4. Lichtjestocht of kerstwandeling

Elders op deze site vindt u een uitgebreide beschrijving voor het organiseren en houden van een lichtjestocht of kerstwandeling

5. Kerstnachtdienst

Zorg dat de kerstnachtdienst toegankelijk is voor gasten. Houd in alles rekening met hen. Dat betekent niet dat alles versimpeld wordt. Wél dat plaats gemaakt wordt. Soms letterlijk. Bedenk hoe gasten of nieuwkomers de dienst ervaren. Zorg voor vertrouwde kerstliederen naast misschien een enkele nieuwe. Kunt u iemand uitnodigen voor de kerstnachtdienst? Soms willen mensen wel maar durven niet. Soms zijn mensen alleen, en dan helpt het als er iemand met hen meegaat. Een uitnodigingskaart kan helpen.

6. Workshop adventskrans met verhaal

Ga op zoek naar talent in de gemeente. In een gemeente nodigde een gemeentelid dat goed was in het maken van een adventskrans het hele dorp uit om een krans te komen maken. Tijdens de workshop vertelde ze waar Kerst over gaat en las een mooi verhaal voor uit het boek Volg de sterren.* De krans mocht iedereen gratis meenemen.

7. Kerstmaaltijd

Veel gemeenten organiseren rond Kerst maaltijden. Voor ouderen of voor de hele buurt. Juist tijdens zo’n maaltijd kun je op een ontspannen manier het verhaal van Jezus’ geboorte lezen, een goede manier om verdieping aan te brengen in de ontmoeting. Volg de sterren* levert verhalen van drie tot vijf minuten.

8. De boom in!

Koop een grote kerstboom en ga daarmee in het winkelcentrum staan. Nodig mensen uit een wens op een kaartje (bijvoorbeeld in de vorm van een engeltje) te schrijven en deze in de boom te hangen, bij wijze van gebed. Een mooie aandachtstrekker voor winkelend publiek. En een goede mogelijkheid om in gesprek te raken over wezenlijke dingen. Overleg het van tevoren wel met de winkeliersvereniging.
Ga ook op stap in het winkelcentrum en deel kleine lichtjes uit met daarop een kerstwens en een kaart waarop alle kerkelijke kerstactiviteiten in het dorp of de wijk vermeld staan.

9. Kerst-inn

Tweede kerstdag is vaak een dag waarop mensen graag anderen ontmoeten, juist als ze niet op familiebezoek kunnen of geen familie hebben. Stel uw kerk deze dag open voor mensen die behoefte hebben er even uit te zijn. Zorg voor lekkers, spelletjes, koffie, thee, Glühwein en vooral: ontmoeting.

10. Advents- of kerstmarkt

In sommige plaatsen wordt een advents- of kerstmarkt georganiseerd. Als kerk kunt u aanhaken door bijvoorbeeld kerstcd’s of een ander product weg te geven. Zie daaromkerst.nl voor de mogelijkheden.

Tot slot: geef altijd iets mee!
Voor alle vieringen, bijeenkomsten en ontmoetingen geldt: geef de mensen iets mee, een kaart of een wens, waarbij duidelijk is waar ze terechtkunnen als ze meer willen weten of (vaker) contact willen. Informatie op papier is vrijblijvend en toch duidelijk; mensen kunnen het thuis nog eens nalezen. Een nadrukkelijke uitnodiging door de leiding van de maaltijd kan snel wat opdringerig overkomen. Niks moet, maar mensen zijn welkom!