Pubquiz in de kerk

Pijl naar links Ideeën

De Gereformeerde Kerk in Woerden-Zegveld speelde tot nu toe al 3x een Pubquiz, die door Joost & Jolanda Schelling ontwikkeld werd. Zij maakten daarbij ook dankbaar gebruik van tips en ideeën die door het clubwerk in Sliedrecht ontwikkeld werden. Deze Pubquiz kan worden gespeeld door teams van minimaal 2 personen.

Benodigdheden voor de deelnemers

• Tablet of laptop met videobelmogelijkheid (dus met camera en microfoon)
  • Mobiele telefoon met WhatsApp
  • Antwoord- en scoreformulieren
  • Alles wat je in of om het huis wilt gebruiken voor de creatieve opdrachten

Benodigdheden voor de organisatie

• Laptop/pc met videobelprogramma met mogelijkheid tot scherm delen. (Wij werkten met Google Meet)
  • Extra device om scores te verwerken en “WhatsApp desktop” te gebruiken (of een extra mobiele telefoon met WhatsApp).

Opzet (duur programma: 2,5 uur)

De basis van de Pubquiz bestaat uit een PowerPoint, waarin vier inhoudelijke vragenrondes en vier creatieve opdrachten gemaakt zijn.

Vragenronde 1: Bijbelse personen raden a.d.h.v. Emoticons
Creatieve Ronde 1: 1 van de 10 geboden uitbeelden d.m.v. een foto of film
Vragenronde 2: Bijbelkennis
Creatieve Ronde 2: Maak met spullen uit huis een regenboog zo goed mogelijk na, ook qua kleuren en qua vorm.
Vragenronde 3: (Bijbel)lied raden a.d.h.v. geluidsfragment
Creatieve Ronde 3: Tussen kunst en quarantaine: Maak dit schilderij zo goed mogelijk na m.b.v. attributen, teamleden, etc.
Vragenronde 4: Bijbelverhaal raden a.d.h.v. kinderbijbelplaten
Creatieve Ronde 4: Wie bouwt de hoogste toren van Babel met voorwerpen van maximaal 10cm hoog?

1. Aankondiging in de gemeente doen. (voorbeeld)
  2. Alle aangemelde teams komen in een algemene WhatsAppgroep, waar vooraf alle communicatie over de avond verschijnt. De link, de spelinstructie (voorbeeld) en scoreformulieren (voorbeeld). Tevens krijgt iedereen alle informatie ook per mail.
  3. Elke team krijgt tevens ook een eigen persoonlijke WhatsApp groep met de jury voor de communicatie tussen jury en het team om zo de punten na de kennisronde door te geven (voorbeeld) en voor het inzenden van de creatieve opdrachten.
  4. PowerPoint (voorbeeld) aanpassen aan eigen wensen en ideeën. Presenteren via de functie ‘scherm delen’ van het videobelprogramma. Indien nodig de geluidsfragmenten van ronde 3 extra versterken.
  5. Op de avond zelf uitleg geven over de werkwijze en de spelregels (sheets PPT Pubquiz Kerk Totaal)
  6. Leuk om iedereen zich eerst zelf te laten voorstellen, bijvoorbeeld via zijn/haar teamnaam, of een gekozen inspirerend Bijbelverhaal of Bijbelse persoon. Let op: maak dit niet te lang (30-60 sec per team), want met 15-20 teams kan het anders zomaar 30 minuten duren. Geef steeds een team de beurt, andere teams op ‘mute’.
  7. Bij de antwoorden van de vragenrondes lieten we de teams zelf eerst hun antwoord geven. Geef een team de beurt, verder steeds alle anderen op ‘mute’.
  8. Gedurende de rondes gaven we steeds een tussenstand. Een kleine plaspauze is ook fijn, want tijdens de creatieve rondes is ook iedereen heel druk.
  9. Voor de jury/presentatie ligt de meeste druk rond de laatste 5 minuten van de creatieve rondes en het begin van de nieuwe ronde, omdat dan de meeste bijdragen binnenkomen om te beoordelen. Jury (2p) en presentatie (1/2p) uit elkaar halen, kan dan helpen. Het kan ook met 2p, maar dan heb je het wat drukker.
  10. Leuk om iedereen na afloop uit te nodigen hun bijdragen ook in de algemene app met elkaar te delen. Let wel: dit is niet verplicht om te doen. Alle bestanden die de jury, na elke creatieve ronde ontvangen heeft, werden vervolgens dus weer verwijderd. Belangrijk, want dat zorgt dat de creativiteit niet daardoor wordt geremd.

We wensen jullie veel spelplezier en heb je vragen, neem dan contact op met joostenjolanda@upcmail.nl