Wat heb je nodig?

• bingokaarten met cijfers of met woorden rond een thema
  • bingospel of grabbelton waaruit spelleider de woorden of getallen kan grabbelen
  • een spelleider
  • prijzen

Wat moet je regelen?

• Vraag een paar digitaal handige mensen om de digitale bijeenkomst te organiseren. Gebruik bijvoorbeeld het kanaal waar je online-diensten op uitzendt. Of plan een grote skype-meeting.
  • Maak publiciteit vooraf, zodat mensen weten bij wie ze zich tot wanneer kunnen opgeven en hoe ze mee kunnen doen.
  • Maak eventueel een app-groep aan waarin mensen ‘Bingo!’ kunnen roepen.
  • Regel een bingospel met cijferballetjes of maak zelf bingo-kaarten met woorden rond een bepaald thema.
  • Zorg voor leuk prijsjes voor de winnaars.
  • Bepaal wie spelleider is (misschien de dominee?) en van waaruit die het spel gaat leiden. Als hij de nummers of woorden bijvoorbeeld in een zaaltje van de kerk trekt, voelt iedereen zich extra verbonden.
  • De dag zelf: maak goed duidelijk hoe de bingo precies gaat verlopen. Laat mensen bijvoorbeeld eerst alleen een verticale rij volmaken, daarna een horizontale rij en tot slot de hele kaart. Vertel vooraf wat de prijzen per ronde zijn.
  • Bezorg de prijzen na afloop, maak een leuke foto als de prijs ontvangen wordt en zet die in het kerkblad of en de groepsapp.

Hoe maak je deze activiteit fondsenwervend?

• Laat mensen betalen voor de bingokaarten, bijvoorbeeld 3 kaarten voor 5 euro.
  • Kostenbesparend: vraag ondernemers om de actie te ondersteunen met een paar prijzen of laat gemeenteleden taarten bakken.