Brochure liturgisch bloemschikken Veertigdagentijd 2022 nu beschikbaar

Liturgische bloemschikkingen zijn een inspirerende manier om uw gemeente te betrekken bij de thema’s van Kerst of de Veertigdagentijd. Zo sluiten de schikkingen in de brochure ‘Liturgisch Bloemschikken Veertigdagentijd 2022’ aan bij het jaarthema ‘Van U is de toekomst’ en bij de 40dagentijdcampagne van Kerk in Actie, ‘Alles komt goed?!’ U kunt de brochure vanaf nu gratis aanvragen.

Schikkingen voor zondagen, Stille Week en Pasen

In de brochure ‘Liturgisch bloemschikken Veertigdagentijd 2022’ staan schikkingen voor alle zondagen in de Veertigdagentijd, voor de vieringen in de Stille Week en voor Pasen. De schikking sluit aan bij de lezingen uit het oecumenisch leesrooster en bij het jaarthema ‘Van U is de toekomst’.

Met veel enthousiasme gebruikt

Thea Wiegers-Kohler uit Olst is een van de vele gebruikers van de brochures Symbolisch bloemschikken. “Wij gebruiken de brochures al jaren met veel enthousiasme”, vertelt ze. “Ook komende Veertigdagentijd doen we weer mee.” Wiegers vertelt hoe zij in haar gemeente met de brochures werken: “Als bloemengroep bespreken we eerst wat er per zondag nodig is en vervolgens maken we elke vrijdag een schikking. De predikant ontvangt van ons de bijbehorende informatie en teksten uit de brochure, en via de website en kerkblad betrekken we de gemeente erbij. Daarnaast vertellen we aan het begin van de dienst steeds wat het bloemstuk die zondag verbeeldt.”

Genade als grondtoon

In de beschrijving van het jaarthema staat onder meer: ‘De mooiste dingen in het leven vallen ons toe. Je kunt ze niet zelf organiseren, je ontvangt ze. In de kerk leven we van wat we ontvangen. Genade is de grondtoon.’ De bloemschikkingen hebben daarom als uitgangspunt: Genade is wat we ontvangen. Als basis wordt een conische pot gebruikt, om het ‘ontvangen’ te symboliseren. Op de rand van de pot worden hoge schikkingen gemaakt. De pot wordt niet tot aan de rand gevuld, maar blijft open om het ontvangende te benadrukken. De schikking rust op de bodem van de pot en reikt naar boven, naar de hemel. De schikking, die iedere week een beetje verandert, heeft een natuurlijke uitstraling, is transparant en luchtig. Dat verbeeldt dat door de genade er altijd zicht blijft op het onbekende, op het onverwachte, op het Goddelijke.

De sterke verticale zuil wordt in het begin van de Veertigdagentijd gemaakt van droge grassen (snoeiafval van miscanthus of riet). Grassen dragen de herinneringen van een voorbije lente, zomer en herfst. Later in de Veertigdagentijd wordt de zuil groener, hoop op een nieuwe lente.

Tips

• Vraag de brochure gratis aan via protestantsekerk.nl/bloemschikken. In de brochure staan duidelijke foto’s en werkbeschrijvingen waarmee u de schikkingen zelf kunt maken
  • Stel een werkgroep van gemeenteleden samen, die de bloemschikkingen tijdens de Veertigdagentijd verzorgt.

Vraag de brochure aan

Lees ook: