Doorgaan naar hoofdinhoud subline-curl

Protestantse Gemeente Terneuzen enthousiast over Actie Vakantietas

Kinderen uit kwetsbare gezinnen in Nederland kunnen meestal niet op vakantie. Geld voor leuke uitjes is er niet. Met de Actie Vakantietas van Kerk in Actie kunnen kerken in heel Nederland kinderen in armoede in hun regio verrassen met een rugzak vol verrassingen. De protestantse gemeente Terneuzen doet ook weer mee. Diaken Marjan Geertse: "We willen kerk-zijn in de wereld en helpen waar geen helper is." Doet uw gemeente dit jaar ook mee?

Toen Marjan Geertse in Terneuzen drie jaar geleden diaken werd, traden met haar acht andere nieuwe diakenen aan. “We maakten als diaconie een frisse start en wilden vormgeven aan de nieuwe visie van onze gemeente: meer kerk zijn in de wereld en helpen waar geen helper is. Toen we via Kerk in Actie hoorden over de actie Vakantietas waren we meteen enthousiast. Afgelopen zomer vond de actie voor de tweede keer plaats, komende zomer hopen we deze uit te breiden naar heel Zeeuws Vlaanderen.”

Vaste uitdeelpunten

Maar, waar begin je als je zo’n actie op wilt zetten? “Wij hebben veel gehad aan de informatie en adviezen van Kerk in Actie, bijvoorbeeld aan tips vanuit andere gemeenten. Wij lazen bijvoorbeeld dat het verstandig is om dicht bij huis te beginnen, waar je de mensen en instanties goed kent. Ook de tip om tegoedbonnen van lokale ondernemers in de tas te stoppen, hebben we overgenomen. Dat geeft mensen keuzevrijheid. Zo konden kinderen bij onze plaatselijke boekwinkel zelf een strip of vakantieboek uitkiezen.”

Met de actie Vakantietas kunnen gemeenten in heel Nederland kinderen uit kwetsbare gezinnen verblijden met een rugzak vol vakantie-verrassingen. Marjan: “De vraag is dan natuurlijk wel: hoe bereik je de juiste gezinnen? Wij werken daarvoor samen met de Voedselbank. Zij hebben veel ervaring met het uitdelen van producten, en kennen de gezinnen. Wij hebben de tasjes zelf uitgedeeld op hun vaste uitdeelpunten.” De diaconie van Terneuzen heeft daarnaast wel de ogen en oren open gehouden voor andere kinderen met kwetsbare ouders. “Zo heeft Stichting Present, samen met een diaconie van een gemeente in de buurt, een aantal tasjes uitgedeeld aan kinderen van ouders die in een kwetsbare situatie zitten. In lijn met de visie van Kerk in Actie om projecten voor langere tijd te steunen, willen ook wij deze actie niet eenmalig doen, maar meerdere jaren achter elkaar. Zo kunnen kinderen naar de tasjes uitkijken en weten ze dat er aan hen gedacht wordt.”

Een eigen tasje

Bij het uitdelen van de tasjes kregen de diakenen enthousiaste reacties. “Veel ouders en kinderen vinden het fijn dat er op deze manier aandacht voor hen is. Ook de bonnen vielen in de smaak: via de Voedselbank krijgen gezinnen een vast pakket, met de bonnen kunnen ze keuzes maken. Toch kregen we ook vragen, bijvoorbeeld of er iets is voor 13- en 14-jarigen. Als kinderen 15 jaar zijn, mogen ze gaan werken, maar net daarvoor vallen ze vaak tussen wal en schip. We denken erover om gezinstassen te maken, maar twijfelen daar nog over. Kinderen moeten al zo vaak dingen delen, zij vinden het vaak erg leuk als ze een eigen tasje krijgen. Het eerste jaar hebben we een aantal tieners een bioscoopbon gegeven, misschien doen we dat komend jaar wel weer.”

Nadat de actie het eerste jaar in Terneuzen plaatsvond en in het tweede jaar ook in omringende gemeenten, is het plan om komende zomer samen te werken met alle diaconieën in Zeeuws Vlaanderen. “Daartoe hebben we al contacten gelegd en de komende maanden gaan we dat verder oppakken. Zo’n samenwerking vraagt best enige afstemming: wat stop je bijvoorbeeld in de tasjes? Iedere diaconie kent de kinderen en de middenstand in het eigen dorp het beste, maar je wilt niet te veel verschillen per plaats. Misschien maken we wel basistasjes, die iedere diaconie zelf kan aanvullen. We gaan binnenkort contacten leggen met andere diaconieën om met elkaar in gesprek te gaan. Het is de kunst om lokale en regionale hulp met elkaar te verbinden. Daar gaan we zeker uitkomen! Het belangrijkste is dat we steeds meer kinderen blij hopen te maken met een tasje.”

Meedoen met uw gemeente

Met de actie Vakantietas van Kerk in Actie kunt u als gemeente kinderen in armoede in uw eigen omgeving verrassen met een rugzak vol verrassingen voor de zomervakantie. Alle informatie over de actie en het bestellen van de tasjes is te vinden op kerkinactie.nl/vakantietas.

kerkinactie.nl/vakantietas