Hoe de kerk zich inzet voor gevangenen

Gevangenen die vrij komen en een nieuw begin willen maken staan voor grote uitdagingen. Want hoe vind je werk, en een plek in de maatschappij? En hoe voorkom je dat je na de detentieperiode opnieuw in de criminaliteit belandt? Kerk in Actie zet zich voor gevangenen in en helpt hen deze vicieuze cirkel te doorbreken.

Samuel kwam tijdens zijn detentieperiode in contact met Exodus, een partnerorganisatie van Kerk in Actie, en besefte dat hij niet meer opnieuw de fout in wilde gaan. Hij kreeg een plekje in het Exodushuis in Utrecht waar hij met zijn jobcoach een dagbestedingsplek vond bij sportvereniging Kampong. ¨Ik sport al mijn hele leven, dus voelde me gelijk thuis. Er is veel ruimte voor humor en mensen zijn echt geïnteresseerd.¨

Succes

Samuel is verantwoordelijk voor het onderhoud van alle velden en gebouwen. ¨Er is altijd wat te doen. Vanaf mijn eerste werkdag heb ik altijd klaargestaan voor de club. Die insteek moet je hebben, je moet er zelf een succes van maken.¨ Inmiddels verdient Samuel zijn eigen geld en is hij trainer geworden. Hij heeft nog altijd fijn contact met collega´s en sporters.

Nico, federatiemanager van SV Kampong, is erg blij met Samuel. ¨Ik vind dat je als werkgever verplicht bent aan de maatschappij om iemand een tweede kans te geven en te vergeven. Samuel heeft zichzelf snel bewezen. Is altijd op tijd, positief en weet van aanpakken.¨ Nico durft zijn hand ervoor in het vuur te steken dat mensen zoals Samuel extra gemotiveerd zijn om er iets van te maken. Dat iemand met een detentieverleden nog gemotiveerder is dan iemand met een schone lei. ¨Zij doen het niet alleen om geld te verdienen, maar willen écht iets van hun leven maken.¨

Leven opbouwen

Met de hulp van Kerk in Actie kunnen gemotiveerde (ex-)gedetineerden zoals Samuel de kans grijpen om definitief uit de criminaliteit te stappen en te werken aan een succesvolle terugkeer in de samenleving. Ze kunnen terecht in een van de elf Exodushuizen, waar ze via een woon- en werkprogramma geholpen worden hun leven na de gevangenschap weer op te bouwen. Ook is er de mogelijkheid voor begeleiding bij zelfstandig wonen en het optrekken met een vrijwillig maatje.

Meer dan 1.600 vrijwilligers - veelal afkomstig uit kerkelijke gemeenten - zijn actief in de huizen. Ze werken in de huizen, bezoeken gedetineerden of begeleiden kinderen bij een bezoek aan gedetineerde ouders. Jaarlijks ondersteunen zij daarmee 4.000 gevangenen, ex-gevangenen en hun familieleden.

Zinvolle toekomst

Het begeleidingsprogramma richt zich op vier sleutels: wonen, werken, relaties en zingeving. Als deze sleutels positief zijn ingevuld, ontstaat er zicht op een zinvolle toekomst in de samenleving. Voorwaarde is dat ook de samenleving zelf wil bijdragen aan die terugkeer.

Collecte Kerk in Actie en Paasgroetenactie voor gevangenen

Op zondag 11 november wordt er in de kerken in Nederland gecollecteerd voor het werk van Exodus. In de veertigdagentijdcampagne organiseert Kerk in Actie ook de jaarlijkse Paasgroetenactie. Gemeenteleden van de protestantse kerken kunnen dan een Paasgroet sturen aan gevangenen in binnen- en buitenland. Voor gedetineerden is het bemoedigend als ze kaarten krijgen, zeker als daar ook nog iets persoonlijks op staat. Op deze manier weten ze dat er aan hen gedacht wordt.