Ideeën uit het land bij het jaarthema ‘Aan tafel’

Het jaarthema ‘Aan tafel! Van Maaltijd van de Heer naar tafel van verbinding’ lijkt veel gemeenten aan te spreken. Er worden zelfs nieuwe ideeën bij bedacht. Een greep uit de inspirerende ideeën uit het land, inclusief stappenplannen.

Amsterdam - Hoe smaakt genade?

Bij cooking grace, een cursus van de evangelisch-lutherse kerk in Amsterdam, ga je samen aan tafel ‘genade proeven’. Initiatiefnemer ds. Andreas Wöhle wil daarmee letterlijk smaak geven aan de klassieke geloofswoorden. Het startpunt ligt bij proeven, woorden geven aan smaak. Zo ga je ook geloofswoorden proeven. Er doet een heel gemêleerde groep mensen mee, waaronder mensen die niet (meer) met de kerk vertrouwd zijn. Het is serieus, maar er wordt lekker gegeten en het is ook nog eens een leuke boel.

Bedum - Schat zoeken

In het Groningse Bedum gingen de kinderen van de Maranathakerk tijdens de startzondag aan de slag met het verhaal van de wonderbare spijziging. Tijdens de dienst, tijdens de kindernevendienst en daarna, toen de kinderen op zoek gingen naar een schat. De speurtocht bracht hen langs verschillende opdrachten die te maken hebben met het bijbelverhaal. Met de antwoorden kon de code van de schatkist gekraakt worden.

Bussum - Lied bij het jaarthema

Janny Sollman van de Spieghelkerk in Bussum schreef een lied bij het jaarthema. De melodie is die van lied 425 ‘Vervul met uw zegen’.

Tezamen aan tafel, verbonden in eenheid,
uw liefde en trouw schuiven steeds bij ons aan.
Aan tafel gesprekken, ons oor ligt te luis’tren,
de naaste te horen en met hem te gaan.
Uit overvloed leven, uit overvloed delen,
de wereld is groter dan het hier en nu.
Veel gasten dus noden en hen aangeboden,
want ook voor hen is er die liefde van U.

Nu wij hier vandaan gaan, gevoed met uw woorden,
gelaafd aan uw tafel van liefde en trouw.
Die tafel staat steeds weer gedekt voor ons allen,
wij komen ons voeden hier in dit gebouw.
En nu in de wereld, uw voedsel verspreiden,
U leerde ons delen; uw tafel is groot.
Uw maaltijd voor allen, U laat niemand vallen,
Dus gaan wij de wereld in, delend uw brood.

Woerden - Bij elkaar eten door middel van lootjes trekken

Lootjes trekken om met elkaar te eten! Het werd een succes in het Baken in Woerden. Mensen werden enthousiast, het was haalbaar, te doen op een moment dat het je zelf uitkwam. En het belangrijkste: ze groeiden als gemeenschap, er ontstonden nieuwe verbindingen tussen mensen die anders niet zomaar ontstaan waren. Ook zij delen graag hun stappenplan met anderen.

Zevenbergen - Brunch+

‘Brunch+’ is een bijeenkomst op zondagochtend voor geïnteresseerden van binnen en buiten de gemeente, in plaats van een reguliere kerkdienst. Met een gastspreker, een nagesprek en een lekkere brunch. Kerkelijk werker Rianne Fortuin-Mosterd: “De reacties zijn positief: mensen vinden de sfeer open en ongedwongen en er is interesse in elkaar. Echte ontmoeting dus en levendigheid. Vandaar de Brunch met een + !"

Deel tips rond Eeuwigheidszondag of Allerzielen
De volgende aflevering in deze serie gaat over het herdenken van de doden tijdens  Allerheiligen, Allerzielen, Eeuwigheidszondag of Gedachteniszondag. Doet jouw gemeente dat op een manier die misschien inspirerend is voor andere gemeenten? Laat het ons weten via tips@protstantsekerk.nl. Wellicht zie je jouw idee terug in de volgende aflevering van deze serie.

Foto: Genade proeven - Lutherse Gemeente Amsterdam | Fotograaf: Sjaak Boot