Kollum viert feest met de PinQsteRchallenge

De afgelopen dagen was het feest in het Friese Kollum. Overal in het dorp doken gekleurde vlaggetjes op. Deze vlaggetjes verspreidden zich als een lopend vuurtje. Het dorp deed mee aan de PinQsteRchallenge van Jong Protestant op initiatief van de Protestantse Gemeente Kollum.

Het concept van de PinQsteRchallenge is eenvoudig: verschillende teams nemen het tegen elkaar op om zoveel mogelijk hoop onder buurtgenoten te verspreiden. Door iets aardigs of goeds voor een ander te doen, wordt die ander ook onderdeel van jouw team en plaats hij/zij ook een vlaggetje in die teamkleur achter het raam.

In Kollum namen vijf teams van de Protestantse Gemeente het tegen elkaar op, waaronder ook een team met de dominees, het blauwe team. Dat in het dorp zo enthousiast wordt meegespeeld, is onder andere te danken aan Sjoukje Bosgraaf. “Toen ik las over de PinQsteRchallenge dacht ik meteen: dit kan echt iets heel tofs worden. Ik heb mensen in onze gemeente enthousiast gemaakt om mee te doen.” Predikant Ellen Peersmann reageerde meteen positief. “Het is fijn als je iemand hebt die je enthousiasme deelt. Maar daarna moest ik teamcaptains vinden; mensen die hun groep willen aanvoeren. Dat was in eerste instantie best lastig, omdat niet precies duidelijk was waar je dan aan begint.”

Verbinding, ook buiten de gemeente

Ze kreeg uiteindelijk vijf teams enthousiast. “Het mooie van dit spel is dat het ook verbinding brengt met mensen van buiten de gemeente. Er zijn bijvoorbeeld verschillende levels in het spel, en in het begin mochten we alleen maar onze buren uit de straat betrekken. Die gaan niet allemaal naar de kerk, maar deden wel mee met dit spel.”

Feestmuziek

Om vlaggetjes van haar kleur te verspreiden belt Sjoukje tussen Hemelvaart en Pinkster regelmatig bij iemand aan. „Ik begin dan gewoon eerst een leuk gesprekje, en daarna geef ik uitleg over het spel. Iedereen vindt het leuk, dat is mooi om te zien. We verspreiden positiviteit; het tovert bij iedereen een lach op het gezicht.”

Afgelopen zondag, 1e Pinksterdag, eindigde het spel. Na afloop van de pinksterdienst om 11.00 uur luidden de kerkklokken 5 minuten lang. Ellen: “Iedereen die een vlaggetje had, ging naar buiten en maakte muziek. En extra leuk: de middenstand had een prijs ter beschikking gesteld voor degene die zijn/haar tuin het mooist had versierd in de kleur van hun vlaggetje. Zo was Pinksteren in Kollum echt een Feest van Hoop.”

Lees ook: 'Kollum gaat aan kop in landelijk spel van de Protestantse Kerk'.