Nieuw! Boekje 'Tastbare nabijheid - Over doop en avondmaal'

'Tastbare nabijheid' van Klaas-Willem de Jong en Jan Muis is een boek over de doop en het avondmaal, geschikt voor het gesprek in de gemeente. Klaas Willem de Jong is docent kerkrecht aan de Protestantse Theologische Universiteit (PThU). Jan Muis is emeritus hoogleraar dogmatiek aan de Protestantse Theologische Universiteit (PThU).

Doop en avondmaal zijn bijzondere handelingen waarin de nabijheid van God tastbaar wordt in de christelijke kerk. De auteurs onderzoeken wat ze betekenen in het licht van de Bijbel. Zij omschrijven wat wij ontvangen en wat wij doen, wanneer wij worden gedoopt en wanneer wij deelnemen aan de maaltijd van de Heer. Daarbij onderstrepen zij het belang van de vormgeving voor de beleving van beide sacramenten.

Klaas-Willem de Jong: “De doop is van een ‘voorgegeven ritueel’ veranderd in een ritueel waarin ouders een groter aandeel kregen. Ik hoop dat mijn publicatie leidt tot een bewustere omgang met de doop. Dit sacrament gaat over ons mens-zijn, over onze verhouding tot God en over de wereld waarin we leven. De hele christelijke wereldbeschouwing komt mee in de doop.”

Er zijn gespreksvragen aan het boek toegevoegd om de viering van doop en avondmaal in de gemeente te verdiepen en het gesprek erover stimuleren.

Bestel het boekje 'Tastbare Nabijheid' bij KokBoekencentrum

Zie ook dit interview met Klaas Willem de Jong: