Pioniersplek in Zwijndrecht een echte 'huiskamer voor de wijk'

Bij pioniersplek het Badhuis is iedere buurtbewoner welkom. Wijkbewoners komen er voor een buurtmaaltijd, een tekencursus, een potje darten of biljart en een koffie-inloopochtend. Tijdens de samenkomst op zondag wordt nagedacht over christelijk geloof. Pionier Gerben Bremmer: "Dienen uit liefde en er zijn voor de wijk, dat is onze missie."

Hoge drempel

Sinds de start zeven jaar geleden is IZB-pioniersplek het Badhuis steeds meer een huiskamer in en voor de wijk geworden, een ontmoetingsplek voor jong en oud. "We zijn begonnen vanuit de Oude Kerk in Zwijndrecht", vertelt Gerben Bremmer (33). Zelf is hij nu een jaar pionier bij het Badhuis. "Men merkte dat er een kloof was tussen kerk en wijk. De drempel naar de kerk was hoog, bijvoorbeeld als er een koffie-inloopochtend was in het kerkgebouw. Driehonderd meter van de kerk - midden in de wijk - stond een buurthuis leeg, een pand dat tot ongeveer 1970 in gebruik was geweest als badhuis. Na gesprekken tussen burgerlijke gemeente en de Oude Kerk werd de ruimte aan ons beschikbaar gesteld, mits er ook maatschappelijke activiteiten zouden worden georganiseerd."

Ruimte om te chillen

Het begon bij het organiseren van een buurtmaaltijd, maar zeven jaar later bruist het Badhuis van de activiteiten: op maandag is er een tekencursus, op dinsdagavond linedance, op vrijdag kun je komen sjoelen. Daarnaast zijn er op dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag koffie-inloopmomenten. Gerben: "We organiseren ook 'losse' activiteiten zoals een taartenbakwedstrijd en keken samen naar The Passion." Er komen veel buurtbewoners naar de doordeweekse activiteiten. "Onze wijk is een echte volkswijk, mensen houden echt van samen een spelletje doen, of een potje kaarten of biljarten. Dat kan hier allemaal."

Kinderen en jongeren horen er in Het Badhuis helemaal bij. Bij de kidsclub kunnen kinderen knutselen, spelletjes doen of een film kijken. Op zondag is er een bijbelclub waar ze met elkaar zingen, luisteren naar een verhaal en leren over geloof, hoop en liefde. In het BadhuisForYouth is er volop ruimte om te chillen met vrienden en vriendinnen, computerspelletjes te doen en te snacken rond etenstijd. Een keer per jaar is er een buitenspeeldag voor kinderen, die wordt georganiseerd samen met het wijkplatform. Gerben: "Een geweldige dag, er doen meestal wel 250 kinderen uit de buurt mee. Op zo'n moment kunnen we echt laten zien dat we er voor de wijk zijn."

Luisteren naar elkaar

De zondagse bijeenkomsten in het Badhuis zijn iets later ontstaan. "Eerst organiseerden we een Alphacursus, en van daaruit ontstond de zondagse bijeenkomst. De mensen hadden wel behoefte aan een plek om samen na te denken over geloof, maar liever in een kleine kring. Dan luister je echt naar elkaar en kun je makkelijker delen wat je lastig of moeilijk vindt”, aldus Gerben. "Een vrouw uit Rotterdam - ze is niet gelovig opgevoed - komt ook steeds op de zondagen. Ze zegt dan: ‘Ik geloof niet, maar vind het wel fijn om hierbij te zijn.”

Het aangaan van relaties staat voorop bij het pionierswerk in het Badhuis. "Mensen zitten vaak helemaal niet te wachten op de kerk: ze zijn er vaak net uitgestapt. Onze missie is echt dienen uit liefde, er zijn voor de wijk. Iedereen is welkom." Gerben geniet enorm van de gezelligheid in het Badhuis. "Ik zie voor me dat God het zo bedoeld heeft om met elkaar om te gaan. De liefde die ik zelf ervaar van God in gebed, in bijbellezen, in chillen met vrienden, motiveert me om steeds weer de positiviteit ervan met anderen te delen."

Samen doen

Voordat hij pionier werd werkte Gerben in de bouw. Daar voerde hij al vaak gesprekken met mensen over geloof. "Dan zag je mensen echt enthousiast worden, maar de stap om ze mee te nemen naar de traditionele kerk was te groot. Daar wordt voor hen een andere taal gesproken, er is een andere cultuur. Dat trok mij ook naar het missionaire pionierswerk: je hebt een gemeenschap nodig om het samen te doen."

Zijn geloof is voor Gerben de motivatie om dit werk te doen. "Het geeft mij de basis waarom ik leef en adem haal. Ik krijg er handvatten uit over normen en waarden, maar ook over vergeving, genade en liefde. Geweldig om dat door te geven."

>> Meer informatie over het Badhuis op hun website en facebookpagina

De Protestantse Kerk ondersteunt het werk van pioniersplekken - zoals het Badhuis in Zwijndrecht - in heel Nederland. Nieuwe christelijke geloofsgemeenschappen waar de boodschap van het evangelie op eigentijdse manier wordt gedeeld, met ruimte voor ontmoeting en zingeving.

Lees ook: