Protestantse Gemeente De Bilt enthousiast over mogelijkheid ambulant predikant

Een gemeente die een nieuwe predikant wil beroepen zit vaak maandenlang zonder predikant. Niet in de Oosterlichtkerk in De Bilt. Daar hebben ze uitzenddominee (ambulant predikant) Arrie van Veen aangesteld via de dienstenorganisatie. Zij overbrugt de vacaturetijd in deze gemeente.

Martin Koelewijn, voorzitter van de wijkkerkenraad Oosterlichtkerk, raadt andere gemeenten zeker aan om in vacaturetijd een ambulant predikant in te schakelen. “Wij hebben twee predikanten. Een fulltime en een parttime predikant. De fulltime predikant vertrok. We hadden daarom behoefte aan iemand die de pastorale taken voor zijn of haar rekening nam”.

Koelewijn geeft aan dat het heel eenvoudig is om via de dienstenorganisatie een tijdelijke predikant te regelen. “Je vult een vragenlijst in met wensen en behoefte. Uiteraard beschrijf je ook het profiel van je gemeente. In ons geval was zelfs de eerste kandidaat die ons werd aangereikt meteen een goede optie. Dat is natuurlijk helemaal fantastisch.”

Wel vergt het aanstellen van een ambulant predikant goede afstemming en coördinatie binnen de gemeente. “Wij kozen voor een invulling van twee dagen, met name voor crisispastoraat. Maar er zijn niet altijd ziekten of sterfgevallen en bovendien moet dat nog binnen de twee dagen passen. Het is in ons geval dus soms een beetje zoeken wat de ambulant predikant gaat doen op het moment dat er geen urgente gevallen zijn. Gelukkig is zij heel flexibel. Net als onze parttime predikant.”

Koelewijn vindt het concept ‘ambulant predikant’ een erg goed idee. “Het is anders altijd getob om iemand te vinden voor die maanden. Als je goed duidelijk hebt wat je nodig hebt, is de tijdelijke predikant een uitkomst voor de periode waarin je als gemeente op zoek bent naar een nieuwe predikant.”

Ook voor ziektevervanging of zwangerschapsverlof kan een ambulant predikant aangesteld worden. Benieuwd of een ambulant predikant ook geschikt is voor uw gemeente? Neem contact op met de dienstenorganisatie.