Doorgaan naar hoofdinhoud subline-curl

‘We zagen een heel klein kinderjurkje op de rotsen liggen’

Nadat jeugdouderling Marina de Velde uit Vorchten het eiland Samos in Griekenland bezocht en met eigen ogen zag hoe vluchtelingen wanhopig het eiland proberen te bereiken, besloot ze in actie te komen. Ze deed mee aan de tentenactie van Kerk in Actie en betrok daar nadrukkelijk de jeugd bij. In de komende adventstijd komt er weer een tentenactie. Schrijf je snel in!

Marina bezocht het Griekse eiland Samos vorig jaar zomer, samen met haar pleegdochter. “We zagen er kledingstukken in het water drijven,” vertelt ze, “en een heel klein kinderjurkje op de rotsen liggen. Dat was zo confronterend: wij waren daar lekker op vakantie, anderen probeerden uit pure wanhoop het eiland te bereiken.”

Tent brengt vluchtverhalen tot leven

Toen Marina twee weken later hoorde over de kerstcampagne ‘Geef licht’, waarmee Kerk in Actie aandacht vraagt voor vluchtelingenkinderen, stelde ze de kerkenraad voor om mee te doen. “Ik vind het zo’n belangrijk actiedoel: het contrast met hoe we zelf leven is zo groot. Ook was ik meteen enthousiast over de diverse actiemogelijkheden die Kerk in Actie aanbood.” Een van die actiemogelijkheden was het (gratis) bestellen van een tent, inclusief materialen, waarin de verhalen van vier vluchtelingen in Griekenland via foto’s, teksten en geluidsfragmenten tot leven komen.

Nachtje slapen

Marina, die catechisatie geeft aan een groep jongeren van 12-16 jaar, vond het belangrijk de jeugd te betrekken. “Ik heb hen voorgesteld een nachtje in de tent te slapen, daar waren ze heel enthousiast over. Door de avondlockdown kon dat helaas niet doorgaan. Wel hebben zij de tent opgezet, in de regen. Je merkte meteen dat zij zich realiseerden: ‘Zo’n tent zal -  midden in de winter - maar het enige zijn dat je hebt…’

Enorme betrokkenheid

Toen de tent net stond, werd plots een algehele lockdown afgekondigd, en kon niemand de tent bezoeken. “We zouden er chocomelk, taart en erwtensoep verkopen. We hebben dat toen via de gemeente-app verkocht, binnen een kwartier. Er was een enorme betrokkenheid. Via de app en de online kerkdienst hebben we ook foto’s vanuit de tent met de gemeente gedeeld.”

‘Mijn tip: doe mee!’

“Ook al hebben we de tent niet ten volle in kunnen zetten, het was alsnog ontzettend mooi om dit zo met de jongeren te doen. En ook voor de rest van de gemeente was het waardevol. We hebben de gemeente in de aanloop steeds betrokken, bijvoorbeeld via berichten in het kerkblad. Het is echt belangrijk om zulke acties te hebben, het bindt samen. Je kunt als gemeente zo instappen, omdat Kerk in Actie alle materialen aanreikt. Daarom is mijn tip voor andere gemeenten: doe mee! Het mes snijdt aan twee kanten. Je spant je als gemeente samen in voor een belangrijk doel, en het verbreedt de blik van mensen, van jongeren hier, doordat je ziet wat anderen missen. Daardoor ga je je eigen comfortabele wereld veel meer waarderen.”

Meer weten en bestellen

De tent vol verhalen is een initiatief van Kerk in Actie, die met de kerstcampagne ‘Geef licht’ aandacht en steun vraagt voor vluchtelingenkinderen in Griekenland. Kerken kunnen deze tent (gratis) bestellen als zij ook een concert en/of jongerenevent organiseren. Kijk voor meer informatie en het bestellen van een tent op https://zingenindekerk.nl/kerst2022/

Lees ook: