Oostvoorne en Maassluis hebben een gedeelde jeugdwerker via de mobiliteitspool van de Protestantse Kerk

De mobiliteitspool van de Protestantse Kerk verbindt niet alleen predikanten aan een gemeente, er is ook een speciaal stageprogramma voor jongerenwerkers. Edwin van Leeuwen (26) combineert zijn studie met jeugdwerk in twee protestantse gemeenten. Het mes snijdt aan twee kanten: “Ik doe praktijkervaring op en de gemeente kan tegen een voordelig tarief een jongerenwerker aantrekken.”

Edwin is jeugdwerker in de protestantse gemeente Oostvoorne en in Maassluis, in beide plaatsen voor twee dagen in de week. “Ik werkte in de agrarische sector en was in mijn vrije tijd actief in de kerk. Ik miste het werken met mensen, je geloof handen en voeten geven in je werk.” Hij hakte de knoop door en ging een HBO-studie Theologie doen.

“Ik wilde heel graag een baan die daar bij past en ben gaan rondkijken. Ik stuitte op een vacature voor een ouderenpastor in Oostvoorne voor 8 uur in de week. Daar heb ik toen op gesolliciteerd, maar tijdens de gesprekken bleek dat ze mij eigenlijk liever in het jongerenwerk erbij zouden hebben. En zo is het begonnen.”

Groeien in praktijkervaring

Edwin wist van het stageprogramma dat de mobiliteitspool van de Protestantse Kerk aanbiedt. “Ik heb in Oostvoorne aangegeven dat ik dat graag zou willen doen en daarmee zijn ze akkoord gegaan.” Dit stageprogramma brengt jongerenwerkers in opleiding samen met kerken die jongerenwerkers zoeken. “Win-win voor beide partijen, ik kan leren in de praktijk en wordt ook nog betaald. De kerk in kwestie kan nu tegen een voordelig tarief een jongerenwerker aannemen. Top dat de Protestantse Kerk jongeren op deze manier de gelegenheid biedt om te groeien in praktijkervaring.” Via de mobiliteitspool kreeg Edwin ook  een coach toegewezen. “Twee uur in de maand krijg ik coaching in mijn werk. Heel fijn dat je met alles waar je tegenaan loopt bij iemand terecht kunt.”

Goede relatie opbouwen

In Oostvoorne organiseert Edwin het clubwerk en activiteiten als de tienerkerk op zondag. In Maassluis komt daar de catechisatie en de kliederkerk bij. Edwin: “In september begon ik met een dinertournee. Bij de tieners ging een doorgeefboekje rond, waarin ik mijn levensverhaal heb opgeschreven. De tieners wordt om de beurt gevraagd hetzelfde te doen en het boekje binnen een week door te geven aan een ander. Als een tiener het boekje doorgegeven heeft, mogen ze contact opnemen en kom ik graag bij hen thuis een hapje mee-eten. Tijdens de maaltijd heb je dan gelegenheid de ouders te ontmoeten in een ontspannen setting.” In coronatijd liggen activiteiten nu stil. Edwin: “Ik ben nu begonnen de tieners te bellen en whatsappen. Ook de social mediakanalen grijp ik ervoor aan. Het is niet ideaal, je wilt het liefst echt contact.”

Verhaal gaat verder onder foto

In het werk kan Edwin zijn opleiding in praktijk brengen. “Zelf leer ik ook veel van jongeren. Als jeugdwerker leg je contact met jongeren en probeer je een goede relatie op te bouwen.

Een dominee vertelde me eens: ouderenwerk is dankbaar werk, jongerenwerk is ploeteren. Dat vond ik treffend, het is een continu zoeken naar wegen. Ik geloof niet dat je daarvoor per se zelf jong moet zijn, al sta ik nu wel dichtbij ze.”

Loslaten en vertrouwen geven

Edwin wil een jongerenwerker zijn die er echt is voor de jongeren. Iets dat hij in zijn eigen jeugd heeft gemist in de kerk. “Als tiener liep ik rond met vragen die ik niet goed bij iemand kwijt kon. Ik hoop dat de tieners dat bij mij nu wel kunnen en ik voor hen een vertrouwenspersoon kan zijn. In tijden waarin het geloof niet meer vanzelfsprekend is, moeten we het bespreekbaar maken.” Over de plaats van de jeugd in de kerk is hij duidelijk. “De jeugd is net zo goed onderdeel van de kerk als ouderen dat zijn. Dat maakt de kerk een geheel. Jongeren horen ook de kerk van vandaag.” Kriebelig wordt hij van de uitspraak ‘we moeten ze proberen vast te houden’. Edwin: “Opvoeden gaat juist over loslaten en vertrouwen geven, in het besef dat ze vastgehouden worden door hun hemelse Vader. Daar moeten wij als kerk op leren vertrouwen.”

Advies nodig?

Het mobiliteitsbureau kan u adviseren bij het aantrekken van een jeugd- of jongeren werker in uw gemeente of het vinden van een (stage)gemeente. Een zorgvuldig proces is hierbij van groot belang. De medewerkers van de dienstenorganisatie helpen u graag bij dit proces en het vinden van de juiste jeugdwerker of gemeente. Voor een eerste oriëntatie kunt u contact opnemen met de mobiliteitspool via (030) 880 1880 of info@protestantsekerk.nl.

Bent u als gemeente op zoek naar een predikant, kerkelijk werker of jeugdwerker? Ga dan naar de themapagina 'Vacature in uw gemeente?'

Lees ook:

Op de foto: jeugdwerker Edwin van Leeuwen