Vlugschrift vluchtelingen - mei 2023

Materiaal Wereldvluchtelingendag 20 juni 2023

Sta in de week van 20 juni, Wereldvluchtelingendag, samen stil bij het lot van mensen wereldwijd op de vlucht. Kerk in Actie heeft liturgiesuggesties, kinder- en jongerenmateriaal en een leuke actie om vluchtelingen in je omgeving te verrassen met Deel je Cake of samen aan tafel te gaan met Deel je Tafel. Of organiseer plaatselijk een wake voor vluchtelingen. Tenslotte is er materiaal om in actie te komen voor de Thuisgevers: huisvesting van statushouders in Nederland. Al het materiaal voor Wereldvluchtelingendag vind je op protestantsekerk.nl/20juni. Op 16 mei is er om 20.00 uur ter voorbereiding een online inspiratieavond.

Meld je aan voor de inspiratieavond

Uitzichtloosheid in crisisnoodopvang

One World nam een kijkje in de crisisnoodopvang in Venlo. Door de uitzichtloosheid en de ronduit slechte omstandigheden in de opvang zijn mensen ten einde raad. Sergei (34) is sinds 6 april in hongerstaking. Hij is het wachten in AZC Drachten zat (Leeuwarder Courant). Op 11 april was er een hongerstaking in Purmerend en in Harskamp waren ook protesten (NOS). De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) zag urgente risico’s voor gezondheid asielzoekers in crisisnoodopvang. De NOS berichtte waardoor we deze zomer weer kunnen rekenen op een crisis bij Ter Apel. Trouw analyseerde dat juist de krappe budgetten voor asielopvang de kosten opjagen: de kosten per bed zijn veel hoger in de crisisnoodopvang dan in gewone AZC’s en dat geldt ook voor de medische zorg. Ook mensen in nood elders in de wereld hebben hier last van: de miskleunen bij de opvang worden betaald met ontwikkelingsgeld, aldus Koos de Bruijn en Niels Hoogerheijde.

Help mee statushouders tijdelijk te huisvesten

De lokale initiatieven van De Thuisgevers realiseerden al 150 opvangplekken. Helpt u ook mee om zoveel mogelijk statushouders die nu nog verblijven in asielzoekerscentra tijdelijke woonruimte te geven? Na Kampen, Tholen, Rotterdam, Breukelen, Staphorst, Dronten, Haarlemmermeer en Stichtse Vecht nu ook in Nieuw-Lekkerland en Oisterwijk. Meld je aan op dethuisgevers.nl en lees alle inspirerende verhalen op de vernieuwde website.

Oproep: Stop verplaatsingen kinderen in asielprocedure

“Stop direct met verplaatsingen van kinderen binnen de reguliere asielopvang.  En werk met een nieuw asielopvangbeleid versneld toe naar één opvanglocatie in de hele asielprocedure”. Deze dringende oproep aan staatssecretaris Eric van der Burg deden AJN Jeugdartsen Nederland, Verpleegkundigen en Verzorgenden Nederland/Vakgroep Jeugd, LOWAN-po, LOWAN-vo, PO-Raad en VO-Raad.

Ongedocumenteerden en werk

Op 12 april was er een rondetafelgesprek in de Tweede Kamer over rechten van ongedocumenteerde kinderen. Terug te zien op Debatgemist. In Trouw hielden twee werkgevers een pleidooi om ongedocumenteerde  jongeren te laten studeren en werken.  Trouw (13-04-2023 meldde ook dat het aantal statushouders met betaald werk langzaam toeneemt.

Leo Lucassen: ‘Wie geen migratie wil, moet snijden in economie’

‘Wie vindt dat het hier te druk of te divers wordt, moet niet aan de migratieknop draaien, maar aan de knop van de economie. We moeten ons ook de vraag stellen welke economie we willen en welke prijs we bereid zijn te betalen voor arbeid.’ zegt Leo Lucassen in Sociale Vraagstukken. ‘Tegenstanders van migratie zullen zich de vraag moeten stellen welke economie ze willen’. Belangrijke sectoren in Nederland draaien volop op goedkope buitenlandse arbeidskrachten. Als politici debatteren over ‘migranten’, bedoelen ze vaak ‘asielzoekers’, maar slechts 10 procent van alle migranten is asielzoeker, aldus One World.

Leestips, kijktips, vacatures

Buitenland: Italië, Tunesië, Afghanistan, Cariben

Ook deze korte berichtjes kun je lezen als evenzovele gebedspunten voor mensen op de vlucht.

Juridische en achtergrondinformatie

Het Landelijk Ongedocumenteerden Steunpunt informeert over de rechten van migranten zonder verblijfsvergunning. Zie stichtinglos.nl/nieuws en basicrights.nl.
VluchtelingenWerk maakt een wekelijkse nieuwsbrief met achtergronden, UPdate. Wil je deze ontvangen, stuur dan een mail naar: update@vluchtelingenwerk.nl

• Op de website van Stichting INLIA vind je nieuws en juridische dossiers in het Expertisecentrum.
  • De Googlegroep Voor Vluchtelingen verzendt nieuws updates en artikelen o.a. uit binnen- en buitenlandse kranten. Meld je aan door te mailen naar Frans Zoer: frans.zoer@hotmail.com.

Uitgelicht:

• UPdate 2023, 15: Rechtbank Arnhem, 18 april 2023: 24-weken-eis bij toegang arbeidsmarkt asielzoekers in strijd met art. 15 Opvangrichtlijn, AWB 23/4216 en 23/4222. Zie ook het bericht van NOS over deze uitspraak.

Agenda

16 mei, 20.00 uur: Online inspiratieavond ter voorbereiding op Wereldvluchtelingendag.

Meld je aan voor de inspiratieavond

Collecte

20 juni is het Wereldvluchtelingendag. Wereldwijd zijn er meer dan 100 miljoen mensen op de vlucht. Dit jaar collecteren we voor Venezolaanse vluchtelingen in Colombia.