Doelen van deze bijeenkomst:
- De kinderen leren wat er gebeurt bij het avondmaal en ze kunnen de verschillende personen en attributen benoemen die daarbij een rol spelen.
- De kinderen ontdekken dat Jezus zelf het avondmaal heeft ingesteld.
- De kinderen leren meer over de woorden en handelingen die bij de viering van de maaltijd van belang zijn (het breken van het brood en het delen van de wijn).
Samenvatting:
In deze bijeenkomst verkennen de kinderen wat er gebeurt bij het avondmaal, ze kunnen dit benoemen en ze weten dat Jezus zelf deze maaltijd vierde. De kinderen starten met het knippen en plakken van een afbeelding van het avondmaal in hun kerk. Wie en wat hoort waar? Daarna laat je schilderingen zien het Laatste Avondmaal, en je leest het verhaal voor. Wat herkennen de kinderen en wat niet? Vervolgens kun je kiezen voor een verwerking rondom dit thema. Je kunt naar de kerkzaal gaan en hier samen verschillende manieren van avondmaal vieren nabootsen: samen in een kring staan, om de beurt naar voren lopen, etc. Of je kunt in de eigen ruimte blijven en het avondmaalsservies bekijken. De kinderen maken daarna zelf een avondmaalsservies van papieren bordjes en bekertjes. Leuk om terug te laten komen in een eredienst waar de maaltijd gevierd wordt! Als afsluiting bid je samen het Onze Vader.
Werkbladen:
- Werkblad 14.1 – Avondmaal 1
- Werkblad 14.2 – Avondmaal 2
- Werkblad 14.3 – Het Onzevader