Kerstengelproject: omzien naar elkaar

Pijl naar links Ideeën

Vrijwilligers brengen in de vier weken van Advent als kerstengel een kleine attentie/kaart bij iemand die om wat voor reden dan ook extra aandacht nodig heeft. Dit gebeurt anoniem. De eerste keer doet de kerstengel een briefje met uitleg bij de attentie/kaart zodat de ontvanger weet waar dit vandaan komt. Een kerstengel komt vier keer bij het adres, alle weken van Advent een keer (en soms ook nog met Kerst).

De doelgroep van de kerstengelen is heel divers en bepaalt u als gemeente zelf. Denk aan oudere, eenzame, zieke of rouwende mensen, iemand wie het leven zwaar valt, iemand voor wie de december een moeilijke maand is, of juist iemand die heel veel doet voor kerk en/of dorp en zo waardering krijgt als dank voor het vele werk. (Het is van belang om in de gemeente aan te geven dat alleen een hoge leeftijd geen reden is om een kerstengel te laten vliegen.)

Het hele project is anoniem. Dit geeft de kerstengel de gelegenheid om iets te delen wat je anders niet zo snel zou doen. Het geeft ook de gelegenheid om engel te zijn voor iemand waar je normaal geen contact mee hebt. Er zit geen (verplicht) bezoek aan vast. Juist de verrassing dat er onverwachts iets leuks in de brievenbus zit of aan de deur hangt is wat mensen vaak zo raakt.

Wat je die vier weken brengt is afhankelijk van de kerstengel en van de ontvanger. De ene kerstengel gaat met al zijn/haar creatieve gaven aan de gang met bloemstukken maken. Een andere stopt iedere week een mooi gedicht in de bus, al dan niet met een chocolaatje. Het is afhankelijk van wat past bij de ontvanger. Een goede match tussen engel en ontvanger is van belang!

Zie: https://engelenproject.kansenvoordekerk.nl/