Inzamelingsactie voor Kerk in Actie

Pijl naar links Ideeën

Gebruikte postzegels: ze zijn nog altijd geld waard, ook al worden ze steeds minder gebruikt. Kerk in Actie en GZB zamelen daarom postzegels en ansichtkaarten in. Met de opbrengst ervan worden projecten van beide organisaties in het buitenland gefinancierd.

Van zegel naar zendingsproject

Het inzamelen van postzegels werkt als volgt: lokale gemeenten zamelen postzegels in met de speciale inzamelbox van Kerk in Actie. Deze dozen komen terecht bij een team van vrijwilligers. Zij sorteren de postzegels en ansichtkaarten met veel zorg, kennis en aandacht. Vervolgens verhandelen ze de postzegels via verkoopadressen in Nederland en nationale en internationale beurzen. De ansicht- en geboortekaarten verkopen ze aan verzamelaars op beurzen en bieden ze te koop aan via websites als Marktplaats. De opbrengst komt terecht bij Kerk in Actie en de Gereformeerde Zendingsbond (GZB)

Hoe kun je meedoen?

Het inzamelen van postzegels en kaarten is eenvoudig. Bestel een inzameldoos op de website van Kerk in Actie. Breng de doos onder de aandacht in de gemeente. Is de doos vol? Sorteer de zegels en kaarten, verpak ze en breng ze bij een van de inleverpunten. De dozen zijn zo gemaakt dat je de postzegels er makkelijk uit kunt halen en de doos duurzaam kunt blijven gebruiken.

Hoe organiseer ik de actie in mijn gemeente?

Organiseer eenvoudig een inzamelingsactie in jullie gemeente met de volgende stappen:

1. Creëer een inleverplek - zet de doos op een zichtbare, maar ook praktische plek in de kerk. Hang de bijbehorende poster bij de doos voor nog meer aandacht.
  2. Promoot de inzameling - breng de postzegel- en kaartenbox onder de aandacht van de gemeente. Plaats een bericht op de nieuwsbrief of in de kerkapp, deel de bijbehorende flyers uit en noem het bij de afkondigingen. Herhaal het berichtje zo nu en dan, maar zeker na de zomervakantie, waarin veel kaarten worden verstuurd. Maak gebruik van het kerkblad- en appbericht bij de downloads op deze pagina.
  3. Sorteer het materiaal - doos vol? Sorteer dan de ingezamelde spullen. Hiermee help je de vrijwilligers, die alleen bruikbare materialen hoeven uit te zoeken. Postzegels hoeven niet te worden uitgezocht en mogen bij elkaar in een of meerdere zakken worden aangeleverd. Voor kaarten geldt het volgende:
    • Alleen ansichtkaarten leveren geld op. Dat zijn enkele kaarten met op de achterkant ruimte voor een adres.
    • Naast ansichtkaarten zijn specifiek welkom: geboortjekaartjes, kaarten van Anton Pieck of Actie Kinderpostzegels. Daarnaast zijn zelfgemaakte kaarten welkom, zij worden verkocht als materiaal voor nieuwe zelfgemaakte kaarten. Voor deze categorieën kaarten geldt dat het ook dubbele kaarten mogen zijn. Deze kaarten graag apart verpakken.
  4. Verpak de spullen. De postzegels kunnen in een doos of een zak worden verpakt. De kaarten graag in een stevige doos verpakken om ze zo mooi mogelijk te houden. Maak de doos goed dicht met tape en vermeld de naam van jullie gemeente en de gegevens van een contactpersoon.
  5. Lever de kaarten en postzegels in. Dat kan op de volgende manieren:
    • Breng de materialen naar een van de inleverpunten. De actuele adressen vind je bij de downloads op deze pagina.
    • Bezorg de materialen bij Kerk in Actie in Utrecht, als je toch een keer in de buurt bent. Dat kan op werkdagen tussen 8.30 en 17.00 uur op Joseph Haydnlaan 2a, 3533 AE Utrecht.
    • Geef de materialen mee aan de consulent tijdens een bezoek of regioavond.

Pakket met materialen

• Inzamelbox
  • Poster
  • Flyer

Bestel het pakket

Wat levert het op?

In 2023 was de opbrengst € 32.885,12 (€ 27.937,92 via postzegels en kaarten, € 4.537,20 via cartridges en mobieltjes, en € 410,- via oud muntgeld). In 2022 was dit € 31.393,88 (€ 27.619,68 via postzegels en kaarten en € 3.774,20 via cartridges en mobieltjes). In 2021 bracht het € 20.382,30 op (€ 17.245 via postzegels en kaarten en € 3.137,30 via cardridges en telefoons). In 2020 was dit € 24.625,90 (€ 18.691 via postzegels en ansichtkaarten, € 5.824,90 via mobieltjes en cartridges en nog € 110 via oud muntgeld). Met de opbrengt kunnen Kerk in Actie en de GZB veel mensen ondersteunen. Hartelijk dank aan iedereen die hieraan heeft bijgedragen.