12 november: stilstaan bij klimaat en rechtvaardigheid

Op zondag 12 november is de mars voor klimaat en rechtvaardigheid in Amsterdam. Voorafgaand wordt er in verschillende Amsterdamse kerken aandacht aan besteed. Scriba De Reuver hoopt dat protestantse gemeenten op deze zondag ook stilstaan bij deze belangrijke thema’s. Daarvoor komen er liturgiesuggesties beschikbaar.

Klimaatmars en viering(en)

Groene Kerken, een initiatief van Kerk in Actie en de Maatschappij van Welstand, neemt deel  aan de klimaatmars op zondag 12 november in Amsterdam en hoopt dat veel kerkleden dit voorbeeld volgen. Er is die dag ook een interreligieuze viering in de Westerkerk, en deelnemers zijn welkom in de ochtenddienst van de Dominicuskerk.

Scriba De Reuver kan zich voorstellen dat mensen aarzelen om mee te lopen, omdat ze op zondag wellicht gewoon zijn om naar hun lokale kerkdienst te gaan. Hij schreef de volgende woorden in de nieuwsbrief van Groene Kerken:

“Misschien aarzel jij of je mee zal lopen. Op zondag ben je wellicht gewoon naar jouw lokale kerk te gaan en om dit hiervoor nu te laten schieten? Uitgerekend de zondag is toch de dag om samen met anderen God te prijzen? Zeker, maar kan dat niet op heel verschillende manieren, vanaf de kerkbank maar ook vanaf de straat?

Op 4 oktober jl. heeft paus Franciscus een ‘apostolische vermaning’ - een wat uitgebreide pauselijke brief - gepubliceerd met de titel Laudate Deum, Prijs God. Het is een indringende brief over het klimaat, waarin hij de boodschap van de acht jaar eerder verschenen encycliek Laudato Si’ (Geprezen zijt Gij) aanscherpt. Voor de paus is het helder: God prijzen en je inzetten en uitspreken voor het klimaat hebben alles met elkaar te maken.

Voorafgaand aan de mars wordt er in de Amsterdamse Westerkerk een interreligieuze viering gehouden. Vanuit verschillende tradities zal er worden gebeden en God worden geprezen om het geschenk van de schepping. Met een ieder die wil aansluiten, omdat het - in de woorden van de paus - gaat om ‘ons gemeenschappelijke huis’.

Grote urgentie

De afgelopen jaren is de urgentie van deze lofprijzing alleen maar groter geworden: het voortbestaan van mensen, dieren, bomen en planten staat op het spel. De opwarming van de aarde zet door, mede door onze levensstijl.

De mens heeft de schepping in eigen beheer genomen, met alle gevolgen van dien. De paus beëindigt zijn brief met de aangrijpende zin: ‘Als mensen claimen Gods plaats in te nemen, dan worden zij elkaars ergste vijand.’ Het klimaatprobleem lossen we daarom niet op met onze technische kennis. De spa moet dieper de grond in. Het hart moet geraakt en gedraaid worden. De lofzang moet weer gezongen worden: Laudate Deum! Immers: de aarde is van God, met al wat daarop leeft (Deut. 10:14). De hemel, de aarde, de zee en alles wat daarin is behoren Hem toe (Psalm 146:6). Dit lied geeft energie aan pelgrims. Het wil ons leven in beweging zetten. Voor God, voor elkaar, voor degenen die na ons komen, voor dieren, planten en vissen, voor het klimaat, voor Gods goede schepping.

God prijzen in de kerkbank en op straat

Laten we daarom op 12 november gezamenlijk God prijzen in de kerkbank en op straat, met ons hart, onze mond en onze voeten. Hopelijk klinkt dit lied zo aanstekelijk dat velen het niet kunnen laten om mee te doen.”

Meer informatie over de klimaatmars en liturgiesuggesties voor 12 november

Op de hoogte blijven van het werk van GroeneKerken? Meld je aan voor de nieuwsbrief.

Op de foto: Carla Dik-Faber (GroeneKerken), Annemarthe Westerbeek (Arocha Nederland), Daan Savert (Laudato Si Alliantie) en Harmen Niemeijer (Micha) bij een eerdere actie voor klimaat en rechtvaardigheid.