30 juni: nationale herdenkingsdienst slavernijverleden

Aan de vooravond van de viering van 150 jaar afschaffing van de trans-Atlantische slavernij houden Nederlandse kerken - waaronder de Protestantse Kerk - op vrijdag 30 juni een nationale herdenkingsdienst in Amsterdam. De dienst is online te volgen.

De nationale herdenkingsdienst wordt gehouden in de Nieuwe Kerk in Amsterdam onder auspiciën van de Raad van Kerken in Nederland. Het thema van de dienst is ‘Gedeeld verleden - gezamenlijke toekomst’.

Heilzame verwerking

In deze kerkdienst gaat het over schuld en het leed dat de tot slaaf gemaakte mensen is aangedaan. Ook zal de hoop klinken dat heilzame verwerking van het slavernijverleden mogelijk is. Namens de Protestantse Kerk zal scriba ds. René de Reuver medewerking verlenen aan de nationale herdenkingsdienst.

Online meekijken

De dienst is een initiatief van een breed samengesteld netwerkgroep waarin vertegenwoordigers van kerken, de netwerkgroep Heilzame verwerking slavernij wit-zwart en Samen Kerk in Nederland (SKIN) samenwerken.

De herdenkingsdienst wordt gestreamd door de EO. Je kunt de dienst online volgen vanaf 19.30 uur.

Kijk mee naar de nationale herdenkingsdienst slavernijverleden

Lees ook: