Christelijk wereldnieuws: duizenden jonge Europeanen 'samen onderweg' & eerste vrouwelijke voorzitter voor Afrikaanse Raad van Kerken

Een verzameling interessante nieuwtjes van kerken wereldwijd. Deze keer o.a.: Protestantse Kerk vergroot inzet in Wereldraad van Kerken, eerste vrouwelijke voorzitter Afrikaanse Raad van Kerken, duizenden jonge Europeanen 'samen onderweg' en verhalen van migranten die naar de kerk gaan in een vreemd land.

Protestantse Kerk vergroot inzet in Wereldraad van Kerken

In november vergaderde het uitvoerend comité van de Wereldraad van Kerken in Abuja, Nigeria. Tijdens de vergadering was er aandacht voor schrijnende actualiteit over etnische en interreligieuze spanningen. Op theologisch terrein werd verder gewerkt aan een ‘theology of companionship’ en aan de doordenking van de Pilgrimage of Justice, Reconciliation and Unity.

Er werden drie Nederlandse benoemingen gedaan. Kerk in Actie-medewerker Corrie van der Ven op het gebied van oecumenisch diaconaat, theoloog en onderzoeker Thandi Soko-de Jong op het gebied van gender-gerechtigheid, en programmaleider van Kerk in Actie Karin van den Broeke op het gebied van theologie. Eerder werd vanuit Nederland Berdine van der Toren-Lekkerkerker, de directeur van de Nederlandse Zendingsraad, benoemd als lid van de Commission on World Mission and Evangelism. Karin van den Broeke blijft lid van het uitvoerend comité en voorzitter van de programmacommissie.

Eerste vrouwelijke voorzitter Afrikaanse Raad van Kerken

Voor het eerst in de geschiedenis koos de Algemene Vergadering van de Afrikaanse Raad van Kerken (All Africa Conference of Churches, AACC) een vrouw tot voorzitter. Een grote meerderheid stemde voor dominee Lydia Neshangwe uit Zimbabwe, moderator van de Uniting Presbyterian Church in Southern Africa en van de Council for World Mission. De AACC kwam in november bijeen in Abuja, Nigeria voor de 12e Algemene Vergadering en de viering van zijn 60-jarig bestaan.

Tijdens de vergadering werd ook de eerste  mensenrechtenonderscheiding van de AACC toegekend. Deze werd verleend aan de Anglicaanse aartsbisschop van Kaapstad, Thabo Makgoba, vanwege zijn werk ten behoeve van de armen. De bisschop wordt geprezen omdat hij zich publiekelijk uitspreekt tegen de ongelijke verdeling van welvaart in zijn land, zich inzet voor de armen en vecht tegen corruptie.

Nieuw! Boek 'Open en onbevangen - Geloofsverantwoording in interreligieuze ontmoetingen'

In ‘Open en onbevangen’ presenteren Benno van den Toren en Kang-San Tan een nieuwe benadering van apologetiek die het gesprek aangaat met de vele multireligieuze culturen van vandaag. De wereld heeft nog steeds behoefte aan de boodschap van Jezus Christus, maar om het evangelie te verbinden met diverse en veranderende contexten moeten we de christelijke geloofsverantwoording ontdoen van dominant westerse denkvormen. Dit boek is een pleidooi voor een wereldwijde, interculturele kennismaking met christelijke apologetiek in een houding van nederigheid en vertrouwen.

Kerk als thuishaven voor migranten: ‘De kerk betekent alles voor ons’

Wie als migrant in een vreemd land komt te wonen, moet daar vaak een heel nieuw leven opbouwen. Een onwennige taal, een andere cultuur, nieuwe mensen. Een kerk vol mensen uit de eigen cultuur is dan een veilige haven. Migranten in Nederland, de Golfstaten en Marokko vertellen hun verhaal.

Indringende oproep van de paus in Dubai: ‘Kies voor het leven’

Op de klimaatconferentie COP28 in Dubai heeft de paus - bij monde van kardinaal Parolin - de indringende oproep gedaan om eensgezind werk te maken van maatregelen tegen kllimaatverandering: ‘Ik kom naar jullie toe om de vraag te stellen die we nu moeten beantwoorden: ‘Werken we aan een cultuur van leven of aan een cultuur van dood?’

De drang om te produceren en te consumeren is volgens de paus de sleutel tot alles: ‘Het klimaat, dat op hol is geslagen, roept ons toe om deze illusie van almacht te stoppen. Laten we opnieuw onze grenzen erkennen, met nederigheid en moed, als de enige weg om voluit te leven.’

Stewards gezocht voor CPCE

Studenten en afgestudeerden (18 - 28 jaar) die geïnteresseerd zijn in kerkelijke presentie en theologische thema’s worden uitgenodigd om zich aan te melden voor het stewardprogramma bij de algemene vergadering van de Communion of Protestant Churches in Europe (CPCE) in Sibiu, Roemenië. Die vindt eind augustus 2024 plaats. Op 16 januari 2024 start een voorprogramma. Het stewardprogramma geeft de kans zich te verdiepen in de oecumenische beweging en de onderwerpen van de algemene vergadering. Inlichtingen kunnen nu al worden ingewonnen via assemby@leuenberg.eu

Wisseling van prior in Taizé

De prior van Taizé, broeder Alois, heeft zijn ambt van dienaar van gemeenschap in de Taizé-gemeenschap overgedragen aan broeder Matthew.

Duizenden jonge Europeanen 'samen onderweg'

Eind december komen duizenden jongeren uit heel Europa en andere continenten naar Ljubljana, Slovenië voor een etappe van de 'pelgrimage van vertrouwen op aarde'. De ontmoeting wordt voorbereid door de Taizé-gemeenschap, in samenwerking met lokale kerken, op uitnodiging van de Sloveense bisschoppenconferentie. Het thema is 'Samen onderweg', de titel van de boodschap van Taizébroeder Matthew. Ook Nederlandse jongeren kunnen aansluiten.

Kerstsingle uitgebracht door Church of England

De Church of England heeft een kerstsingle uitgebracht als onderdeel van een campagne om mensen aan te moedigen naar de kerk te komen, kerstliederen te zingen en de echte betekenis van Kerst te vieren. Het lied is een nieuwe versie van de aloude tekst The First Nowell, geschreven door de beroemde componist en voormalig King's Singer, Bob Chilcott.