Christelijk wereldnieuws - Oekraïense kerken in dialoog & groene ambitie Church of England

Een verzameling interessante nieuwtjes van kerken wereldwijd. Deze keer o.a.: een boek over populisme, het studieproces ‘christelijk spreken over God en de presentatie van de migratiebijbel.

CEC publiceert boek over populisme

Onder redactie van programme officer dr. Elizabeta Kitanovic, rev. dr. Patrick Roger Schnabel en Sofia Caseiro van de CEC verscheen het boek Alternatieven voor populisme vanuit mensenrechtenperspectief. In het boek verken verschillende academici het fenomeen populisme vanuit verschillende perspectieven. Digitale exemplaren van het boek kunnen worden gedownload van de CEC-website. Het boek is geproduceerd in samenwerking met Globethics.net.

Studieproces ‘Christelijk spreken over God’

De Algemene Vergadering van de Communio van Protestantse Kerken in Europa (CPCE) besloot in 2018 een theologisch bezinningsproces te starten over het christelijk spreken over God. Zo’n proces kan bijdragen aan het ervaren en bevorderen van kerkelijke gemeenschap en eenheid van de Kerk van Jezus Christus. Zowel de scriba van de synode, René de Reuver, als preses Marco Batenburg hebben meegedaan in de bespreking van de eerste versie van deze tekst. Het studieproces bevindt zich daarmee in een afrondende fase.

Presentatie Migratiebijbel

In veel mensenlevens speelt migratie een rol. In de Bijbel komt het thema volop aan de orde. De Migratiebijbel (voorlopig alleen in het Engels verkrijgbaar) helpt om verhalen rond gastvrijheid, veerkracht en hoop te delen en migratie te zien als deel van Gods verhaal met mensen. De Migratiebijbel is een initiatief van United Bible Societies en het Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap.

CEC verwelkomt Orthodoxe Kerk van Oekraïne als lid

De Conferentie van Europese Kerken (CEC) heeft de Orthodoxe Kerk van Oekraïne (OCU) verwelkomd als volwaardig lid. Daarmee is een ‘proces van eisen’ volgens de grondwet van de CEC afgerond. De voorzitter van de CEC, aartsbisschop Nikitas van Thyateira en Groot-Brittannië, liet in zijn brief aan metropoliet Jevstratij van de Oekraïense stad Bila Tservka weten verheugd te zijn: ‘Het is ons een genoegen u welkom te heten en u in christelijke liefde te omhelzen.’

Oekraïense kerken in dialoog

Hoe kunnen kerken bouwen aan rechtvaardige vrede in Oekraïne? Hoe kunnen Oekraïense en andere Europese christenen zich verenigen om verzoening aan te moedigen in een door oorlog verscheurd land? En hoe kunnen kerken getuigen van de waarheid? Deze vragen werden onderzocht door vertegenwoordigers van Oekraïense kerken in een panel in Lviv, Oekraïne. Het panel werd op 6 oktober georganiseerd door de Conferentie van Europese Kerken (CEC) als onderdeel van haar Pathways to Peace-initiatief. Van het panel is een video gemaakt.

Aziatische Raad van Kerken spreekt belang eco-theologie uit

In oktober kwamen vertegenwoordigers van kerken uit heel Azië samen, wat normaal gesproken eens in de 5 jaar gebeurt. Deelnemers konden kiezen uit 15 onderwerpen over relevante theologische, missiologische, sociale en geopolitieke kwesties. Onder meer de noodzaak om gezamenlijk uitdrukking te geven aan zorg voor de schepping werd breed onderstreept.

Groene ambitie Church of England

Duizenden kerken, kathedralen, scholen en andere gebouwen in Engeland zullen profiteren van de eerste fase van subsidies en projecten ter waarde van 30 miljoen pond. Het is onderdeel van het ambitieuze plan van de Church of England om in 2030 netto geen CO-2 uitstoot meer te hebben. Het doel is om te helpen bij het verminderen van de CO2-uitstoot van kerken, scholen, kathedralen, huizen en andere gebouwen, en daarnaast geld te besparen door de energie-efficiëntie van gebouwen te verbeteren en over te schakelen op goedkopere en hernieuwbare energiebronnen.

Nieuwe voorzitter LWF

De Deense bisschop Henrik Stubkjær is gekozen als nieuwe voorzitter van de Lutherse Wereld Federatie (LWF) om deze wereldwijde gemeenschap van kerken de komende jaren te leiden. Stubkjær is theoloog en staat bekend om zijn diaconale en oecumenische werk. Momenteel is hij hoofd van het bisdom Viborg in de Evangelisch-Lutherse Kerk in Denemarken.

Foto: Samuel Lee ontvangt het eerste exemplaar van de migratiebijbel. Fotograaf: Willem-Jan de Bruin