Nieuwe scriba: De Reuver

Dr. René de Reuver (1959) is door de generale synode benoemd tot scriba van de generale synode.

Hij start op 15 juni 2016 met zijn functie. Op 19 juni vindt de kerkelijke bevestiging plaats. De Reuver is gekozen voor een termijn van vijf jaar.

Gezicht van de kerk

Volgens ds. Karin van den Broeke, preses van de generale synode, is “de scriba het gezicht van de Protestantse Kerk in Nederland, zowel binnen de kerk als daarbuiten. De scriba geeft geestelijke leiding aan de kerk en representeert de Protestantse Kerk in Nederland in kerkelijke en maatschappelijke verbanden.”

Den Haag

De Reuver is sinds 2008 predikant van de protestantse gemeente ’s-Gravenhage, wijkgemeente Marcuskerk. Hiervoor was hij predikant in Sebaldeburen (Gr.) en Boskoop. In 2004 promoveerde hij aan de Vrije Universiteit op een onderzoek naar de theologische waarde van kerkelijke eenheid en verscheidenheid. In 2012 verscheen zijn boek ‘Anders Verder’ over missionair kerk-zijn in een dynamische omgeving.

Samen

In zijn kennismakingstoespraak gaf De Reuver aan dat ‘Samen’ een kernwoord voor hem is. “Geloof is persoonlijk, maar nooit individueel. Het verbindt een mens met God en met elkaar. De kerk is de geloofsgemeenschap die bestaat dankzij deze verbinding.”