Oecumenisch wereldnieuws juni: van oproep tot bescherming van vluchtelingen tot gebed om democratische omwenteling

In de wereldwijde kerk gebeuren dingen die ook voor de Protestantse Kerk in Nederland van belang zijn. Van een oproep om vluchtelingen te beschermen tot bidden voor democratische omwenteling in Belarus: het oecumenische wereldnieuws van de afgelopen tijd op een rij.

Classispredikant Klaas van der Kamp in bestuur CEC

Tijdens de Assemblee van de Conference of European Churches (CEC) in Tallinn (Estland) is ds. Klaas van der Kamp, classispredikant van Overijssel-Flevoland, benoemd als lid van het algemeen bestuur. Ds. van der Kamp werd door de Protestantse Kerk in Nederland - lidkerk van de CEC - voorgedragen voor deze functie. Het algemeen bestuur van deze koepel van Europese kerken vergadert twee keer per jaar over de hoofdlijnen van het beleid waarmee kerken in Europa een gezicht krijgen richting politiek, andere organisaties en afzonderlijke kerken. “CEC bundelt de visie van de kerken op Europees niveau”, vertelt Van der Kamp. Hij is dankbaar dat hij deze functie - naast het werk in de classis - de komende vijf jaar mag vervullen. “Het is verrijkend om meer te horen over elkaars tradities en hoe men in kerken in andere landen bezig is met toekomstgericht kerk-zijn. Kerken lopen er tegen dezelfde issues aan als in Nederland. Daarover kun je tijdens een CEC-bijeenkomst van gedachten wisselen. Die kennis en ervaringen neem ik graag mee naar mijn werk in de classis.”

Gewoon bidden

Aartsbisschop Justin Welby van Canterbury lanceert een nieuw initiatief. Door te leren hoe je samen kunt bidden hoopt hij de kerk te inspireren om nieuwe mogelijkheden van bidden te onderzoeken. “Gebed is eenvoudig, voor iedereen toegankelijk en toch onmisbaar”, zegt Welby. “Ik hoop dat dit nieuwe initiatief de kerk zal samenbrengen om te leren bidden tot God die elk gebed hoort.”

Vredespelgrim Agnes Abuom overleden

De geliefde oecumenische leider en onvermoeibare vredestichter dr. Agnes Abuom is op 73-jarige leeftijd na een kort ziekbed overleden in haar geboorteland Kenia. Dat liet de Wereldraad van Kerken op 1 juni weten. Agnes Abuom was jarenlang voorzitter van het centraal comité van de Wereldraad van Kerken. Op 23 augustus 2018 vierde ze in Amsterdam het feest van 70 jaar Wereldraad uitbundig mee.

De oorlog in Oekraïne en de vluchtelingencrisis

‘New Spaces’ is het thema van de Interculturele Week in Duitsland, een initiatief van de Duitse Bisschoppenconferentie, de Evangelische Kerk in Duitsland (EKD) en de Grieks-Orthodoxe Metropolis. De interculturele week start op 24 september 2023 in Bottrop.

In een gezamenlijke verklaring pleiten de organisaties voor ruimte om elkaar te ontmoeten. De focus hierin ligt, onder meer door de Russische aanvalsoorlog tegen Oekraïne, op de kwetsbaarheid van vreedzaam samenleven. Het is vereist om op te komen voor respect, geweldloosheid, welwillendheid en vrede, schrijven bisschop Bätzing, president Kurschus en metropoliet Augoustinos. Ook roepen ze in de verklaring op tot meer bescherming voor vluchtelingen. “Het kan nooit een oplossing zijn om de Europese buitengrenzen te sluiten voor degenen die bescherming zoeken.”

Scheppingsmaand

Dimitrios I, van 1972 tot 1991 oecumenisch patriarch van Constantinopel, riep in 1989 de datum van 1 september uit tot een dag van gebed voor de schepping. Het orthodoxe kerkelijk jaar begint op die dag met een herdenking hoe God de wereld heeft geschapen. Onder invloed van de Wereldraad van Kerken werd het een scheppingsmaand, van 1 september tot 4 oktober, het feest van St. Franciscus van Assisi, de patroonheilige van de ecologie die geliefd is bij veel christelijke denominaties.

Christenen over de hele wereld hebben de scheppingsmaand omarmd als onderdeel van hun jaarlijkse kalender. Paus Franciscus maakte de scheppingsmaand in 2015 officieel onderdeel van de kalender van de Rooms-Katholieke Kerk. Religieuze leiders over de hele wereld moedigen hun gelovigen aan om speciaal in deze maand de tijd te nemen om voor de schepping te zorgen.

Respectvol van mening verschillen

De Christian Reformed Church in North America is ooit ontstaan uit Nederlanders die naar de VS en Canada emigreerden. Er zijn altijd nauwe banden geweest met (voorgangers van) de Protestantse Kerk. De afgelopen week was de jaarlijkse synodevergadering. Er kwamen verschillende gevoelige onderwerpen aan de orde zoals het rapport over 'human sexuality'. De CRC organiseert voor voorgangers en gemeenten trainingen in respectvol met elkaar van mening verschillen, een manier om controversiële thema's in de kerk met elkaar te bespreken.

Bidden voor democratische omwenteling

Sviatlana Tsikanouskaya, leider van de oppositie in Belarus (Wit-Rusland), is dit jaar in Tallinn (Estland) te gast bij de assemblee van de Conference of European Churches. Vanuit de Protestantse Kerk zijn preses ds. Marco Batenburg, classispredikant Klaas van der Kamp en programmaleider van Kerk in Actie ds. Karin van den Broeke aanwezig bij de assemblee. Tsikanouskaya riep de verzamelde Europese kerken in de openingsbijeenkomst op om te bidden voor een democratische omwenteling en zich om de mensen in Belarus te blijven bekommeren. "Geloof kan een belangrijke bijdrage leveren aan de vrede, de hoop levend houden ondanks het juk van tirannie, en daarmee bijdragen aan een democratische omwenteling."