Protestantse Kerk ondersteunt initiatief ‘Warme Kamers’

Om mensen met financiële zorgen niet letterlijk in de kou te zetten opende het Leger des Heils meer dan honderd buurthuiskamers. Hier kunnen mensen studeren, een gratis kopje koffie drinken of een spelletje spelen. De Protestantse Kerk ondersteunt dit initiatief van harte en roept kerken op - indien mogelijk - een ruimte beschikbaar te stellen voor nog meer buurthuiskamers in het hele land.

Koud thuis? Kom er warm bij zitten

Door de steeds maar stijgende kosten zullen veel mensen die het financieel al moeilijk hebben thuis de verwarming uit laten en lampen niet aanzetten. Daarnaast is het prijsplafond van de energierekening pas eind januari op de rekening te voelen. Het Leger des Heils wil hen niet in de kou laten zitten en heeft vanaf 1 november jl. overdag de deuren van meer dan honderd buurthuiskamers geopend. Samen met andere organisaties zorgen ze daarmee voor warme huiskamers in ieders buurt.

Waarom 'Warme Kamers'?

De buurthuiskamers zijn elke dag open. Onder de naam 'Warme Kamers' wil het Leger des Heils ervoor zorgen dat iedereen in de buurt een plek heeft waar hij of zij naartoe kan. Om te studeren, om een gratis kopje koffie te drinken, een spelletje te spelen met je kind of gewoon een boek te lezen. De Protestantse Kerk ondersteunt dit initiatief van harte. “Het is belangrijk dat we onze naasten in nood helpen, ook dichtbij”, aldus Jurjen de Groot, directeur van de dienstenorganisatie van de Protestantse Kerk. “Omdat er nog niet in iedere plaats een buurthuiskamer is doen we een oproep aan onze kerkelijke gemeenten om - indien mogelijk - een ruimte in je kerkgebouw hiervoor beschikbaar te stellen. Samen kunnen we ervoor zorgen dat iedereen warm de winter doorkomt.”

Ook wat doen?

Het Leger des Heils kan alle hulp gebruiken in de buurthuiskamers. Naast ruimtes zijn er ook nog veel vrijwilligers nodig voor de ‘Warme Kamers’. Meer informatie: legerdesheils.nl/warmekamers