infopagina

Fondsen voor theologen

Fondsen waar studenten theologie, predikanten, kerkelijk werkers en pioniers mogelijk een beroep op kunnen doen.

Aktie Late Roepingen | Stichting Ruimzicht: Dit fonds biedt financiële ondersteuning en inhoudelijke begeleiding van personen die op latere leeftijd theologie studeren met de bedoeling predikant te worden in de Protestantse Kerk in Nederland.

Haags Juynbollfonds: Dit fonds biedt financiële steun aan theologiestudenten die zich voorbereiden op een functie binnen de Protestantse Kerk in Nederland. Het fonds richt zich op ondersteuning bij studiekosten, zoals studieboeken of een studiereis. Ook biedt dit fonds ondersteuning aan predikanten die geld nodig hebben voor de uitgave van een theologisch werk dan wel voor de vertaling ervan.

Fonds ‘Studieondersteuning toekomstige predikanten’: Het belangrijkste doel van dit fonds is de financiële ondersteuning van studenten (zij-instromers) die de studie theologie willen volgen om gemeentepredikant in de Protestantse Kerk te worden.

Stichting Aanpakken: De Stichting Aanpakken biedt financiële steun aan predikanten, kerkelijk werkers en hun gezinnen die in een moeilijke financiële situatie verkeren. Het fonds helpt hen om onverwachte kosten te dekken of in periodes van financiële nood.

Studiefonds Confessionele Beweging: Het Studiefonds van de Confessionele Beweging biedt een boekenbeurs aan studenten theologie, die lid zijn van de Protestantse Kerk in Nederland en instemmen met de doelstellingen van de Confessionele Beweging.

Studiefonds Gereformeerde Bond: Uit dit studiefonds worden jaarlijks studenten in de theologie gesteund. Het gaat om aanvullende bedragen op ontoereikende studietoelagen, om boekentoelagen, etc. De laatste jaren is ook nadruk komen te liggen op de zogeheten late roepingen.

Vicariefonds - RDO Balije van Utrecht: Dit fonds geeft giften voor predikanten (in opleiding) en kerkelijk werkers die actief zijn binnen de Protestantse Kerk in Nederland. Er kan een gift aangevraagd worden voor o.a. het volgen van cursussen en trainingen (eventueel een deel in het buitenland), een coachtraject, studiekosten en het uitgeven van proefschriften.

Tegemoetkoming studiekosten

Op de site van de PThU zijn ook nog een aantal fondsen te vinden die tegemoetkoming in de studiekosten bieden.