Eeuwigheids- of Gedachteniszondag

Behoefte aan gedenken

In veel kerkdiensten op de laatste zondag van het kerkelijk jaar gedenkt men de gemeenteleden die in het afgelopen kerkelijk jaar zijn overleden.

Eeuwigheidszondag is de laatste zondag van het kerkelijk jaar en tevens de zondag voordat de adventstijd begint. In 2023 valt deze dag op zondag 26 november. Vaak gedenkt men tijdens de kerkdienst op deze zondag de gemeenteleden die in het afgelopen kerkelijk jaar zijn overleden. Er zijn ook gemeenten die de overledenen herdenken tijdens Allerzielen (2 november).

Liturgie eeuwigheidszondag

Op de website dienstboek.nl is liturgisch materiaal te vinden bij gedachteniszondag.

Liederen eeuwigheidszondag

Op de website kerkliedwiki is een overzicht te vinden van liederen uit het liedboek die passen bij de laatste zondag van het kerkelijk jaar.

Geschenkboekje 'Voor wie los moet laten'

Bestel nu de nieuwe Petrus-uitgave 'Voor wie los moet laten', een geschenkboekje (hardcover) voor nabestaanden of mensen voor wie een afscheid nabij is. Het boekje bevat gebeden, citaten, overdenkingen en korte verhalen van o.a. Margriet van der Kooi, Marleen van der Louw en Werner Pieterse. Zij geven woorden aan gemis en rouw, maar ook aan hoop, troost en vertrouwen.

Materialen bij herdenking

Wat is eeuwigheidszondag?

Voor deze zondag worden verschillende benamingen gebruikt. Eeuwigheidszondag komt uit de lutherse traditie van de 19e eeuw, die een alternatief vond voor de rooms-katholieke traditie van Allerzielen. In de calvinistische traditie in Nederland noemde men de zondag Eeuwigheidszondag. Deze benaming paste beter bij het karakter van deze zondag: een dag die geen afsluiting is, maar juist onderstreept dat de tijd en de kerk doorgaan. Naast Eeuwigheidszondag bestaan de benamingen Gedachteniszondag en Zondag Voleinding.

Verdieping

Over het thema Eeuwigheids- of Gedachteniszondag