Vluchtelingen in Israël krijgen hulp van Assaf

“Behandel vreemdelingen die bij jullie wonen als geboren Israëlieten. Heb hen lief als jezelf, want jullie zijn zelf vreemdelingen geweest in Egypte. Ik ben de HEER, jullie God.” (Lev. 19:34) Met deze Bijbeltekst opent de Israëlische organisatie Assaf de webpagina waarop zij de missie van de organisatie beschrijft.

De organisatie komt sinds 2007 op voor de positie van vluchtelingen in Israël, waarvan er zo’n 35.000-40.000 in het land verblijven. Hun leven is niet gemakkelijk en is door de coronacrisis alleen maar verslechterd. Velen zijn voor hun inkomen afhankelijk van baantjes in hotels of de horeca. Er wordt geschat dat driekwart nu werkloos is en de helft nu de huur niet kan betalen. En bij gebrek aan spaargeld of een sociaal vangnet, is er niks om op terug te vallen. Gelukkig zijn er organisaties als Assaf die zich het lot van deze asielzoekers aantrekken.

Wie zijn deze vluchtelingen? Het overgrote deel komt uit Afrikaanse landen, met name uit Soedan en Eritrea, maar ook Ethiopië, Nigeria en Ivoorkust. Deze mensen vluchten voor oorlog en geweld of het gebrek aan perspectief in eigen land. Velen zijn getraumatiseerd geraakt. Deze Afrikaanse vluchtelingen vluchten via de Sinaï-woestijn vanuit Egypte naar Israël. Inmiddels staat daar nu een hoog hek, waardoor het aantal asielzoekers dat Israël binnenkomt sinds 2018 is afgenomen. De Israëlische regering ziet deze asielzoekers liever gaan dan komen. Alleen Soedanezen en Eritreeërs ontvangen een tijdelijke verblijfsvergunning die elke 3 maanden verlengd dient te worden. Zij kunnen immers op grond van internationaal recht niet uitgezet worden vanwege de situatie in hun thuisland.

Assaf heeft in de afgelopen jaren veel ervaring opgebouwd in de hulpverlening aan de meest kwetsbare groepen asielzoekers. Het gaat dan om minderjarigen, alleenstaande moeders, vluchtelingen met een fysieke of mentale beperking en slachtoffers van huiselijk geweld. Naast humanitaire hulp, biedt Assaf psychosociale ondersteuning aan. Getraumatiseerde vluchtelingen ontvangen individuele begeleiding en groepstherapie. Dit belangrijke werk ondersteunt Kerk in Actie de komende jaren in samenwerking met het Joods Humanitair Fonds (JHF). Het JHF is opgericht door het Centraal Joods Overleg in Nederland met als doel het Joodse leven in Midden- en Oost-Europa te versterken en hulp te bieden aan slachtoffers van conflicten. Als Joodse gemeenschap en Protestantse Kerk herkennen we elkaar in de diaconale roeping om hulp te bieden aan hen die geen helper hebben. De Hebreeuwse Bijbel vormt hierin een gezamenlijke inspiratiebron. Zo gaan dialoog en diapraxis hand in hand.