Op reis met de Wijzen | Samen vieren

Pijl naar links Ideeën

Ideeën om samen te vieren in een kliederkerk over de wijzen uit het Oosten.

Dit tweede deel van een kliederkerkbijeenkomst duurt ongeveer een kwartier tot twintig minuten. Het ontdekte verhaal komt altijd terug. Kies de elementen die passen bij jouw doelgroep. Denk aan een gebed, een of meer liederen en het vertellen van het bijbelverhaal. Zorg voor afwisseling, voor aansprekendheid voor verschillende generaties en dat de viering ook te begrijpen is voor mensen die niet (vaak) in de kerk komen.

Manieren om het verhaal te vertellen

• Kijk bijvoorbeeld deze video van de zandtovenaar over de wijzen uit het Oosten.

• Gebruik de kijktafel met attributen om het verhaal te vertellen.

• Speel het verhaal uit met een paar wijzen die op reis zijn en bij het paleis van Herodes aankomen. Ga daarna met z’n allen ‘op reis’ naar Betlehem, loop bijvoorbeeld met (zelfgemaakte) lichtjes naar buiten of een andere ruimte waar een wieg staat.

• Gebruik de activiteit ‘welkom bij Jezus’ [link naar ontdekactiviteit]  als jullie aankomen bij de wieg.

• In deze viering kun je ook stilstaan bij de verbondenheid met mensen uit andere culturen. Het Bijbelverhaal van de wijzen uit het Oosten laat zien dat mensen vanuit de hele wereld Jezus volgen en dat Hij voor iedereen kwam.
    Of sta stil bij mensen zich misschien niet welkom voelen. Bijvoorbeeld kinderen die gevlucht zijn. Kijk op de pagina van Kerstactie 2022 voor verhalen van kinderen in Griekse vluchtelingenkampen.
    Of misschien zijn er mensen in jullie kliederkerk die betrokken zijn bij mensen in andere landen waarvoor zij iets betekenen. Laat hen er bijvoorbeeld wat over vertellen. Je kunt ook voor hen collecteren als dit past bij je kliederkerk.

Liederen