infopagina

Tips om de ambten te vullen

Wanneer een gemeente niet meer genoeg mensen kan vinden om de ambten te vervullen, liggen er vaak veel taken op weinig schouders. Nieuwe mensen staan meestal niet te popelen om zo'n groot takenpakket over te nemen. Wat kun je als gemeente dan doen? Lees hier verschillende oplossingen en tips om de ambten weer gevuld te krijgen.

Praktische tips om de ambten in de kerkenraad te vullen

1. Taken schrappen
  2. Taken anders organiseren
  3. Nieuwe mensen werven voor de kerkenraad
  4. Een op maat gemaakte maatregel aanvragen
  5. Samenwerken met een andere gemeente
  6. Samengaan met een andere gemeente
  7. De gemeente opheffen en een huisgemeente starten

1. Taken schrappen

De eerste stap bij het oplossen van een tekort aan ambtsdragers in de Protestantse Kerk is het heroverwegen van de taken. Wat zijn de minimale vereisten volgens de kerkorde en welke aanvullende taken voert de gemeente uit? Misschien kan de gemeente nog wel de verplichte taken uitvoeren, maar heeft ze niet genoeg mensen om de extra taken die de kerk ook uitvoert, te dekken. In dat geval is het schrappen van extra taken en het enkel en alleen nog uitvoeren van de essentiële taken een oplossing.

2. Taken anders organiseren

In plaats van slechts taken te schrappen, kun je ook kijken hoe je de huidige activiteiten en taken kunt herstructureren binnen de kerkenraad, zodat dat lukt met de mensen die er zijn. Denk bijvoorbeeld aan:

• Een kerkenraad die ondersteund wordt door werkgroepen. Iedereen mag in een werkgroep plaatsnemen, en vele handen maken licht werk.
  • Organiseer minder activiteiten, maar organiseer ze goed.
  • Zet twee mensen op één functie – wederom: vele handen maken licht werk.
  • Kort de ambtstermijn in. Misschien wil iemand zich niet meteen vier jaar committeren, maar wel voor twee of drie jaar. Dit is kerkordelijk toegestaan.
  • Denk na over je vergadermethode. Jongere mensen stemmen bijvoorbeeld graag af via Whatsapp: korte lijntjes, geen lange vergaderavonden, maar meteen doorpakken. Let op: voor officiële besluiten moet de kerkenraad volgens de kerkorde wel fysiek bij elkaar zijn.

3. Nieuwe mensen werven voor de kerkenraad

De gemeente kan proberen het ambtsdragerstekort van de kerkenraad aan te vullen met nieuwe mensen. Hierbij een aantal tips om je op weg te helpen:

• Kijk welke competenties je nodig hebt voor welke rol binnen de kerkenraad, en benader mensen persoonlijk op basis van wat ze kunnen.
  • Soms willen niet-ambtsdragers – of zelfs niet-gemeenteleden – helpen met het uitvoeren van praktische zaken.
  • Laat iemand stage lopen binnen de kerkenraad, zodat de drempel voor een echte toetreding lager wordt.
  • Ook drempelverlagend: koppel een onervaren ambtsdrager aan een ervaren ambtsdrager.

4. Een op maat gemaakte maatregel aanvragen

Zijn er zo weinig mensen te vinden, dat de gemeente niet kan voldoen aan het minimum van 7 kerkenraadsleden? Dan kan de gemeente bij het breed moderamen van de classicale vergadering (BMCV) een op maat gemaakte maatregel aanvragen, zodat er bijvoorbeeld slechts 3 mensen in de kerkenraad hoeven te zitten in plaats van 7. Let wel op: het is belangrijker om te focussen op competenties in plaats van op aantallen.

Neem contact op met de classis

5. Samenwerken met een andere gemeente

Is er een gemeente in de buurt waarmee jouw gemeente wil samenwerken? Dan kun je bijvoorbeeld door één kerkenraad vormen (samenwerking inclusief een maatregel van het BMCV) en ook beide vierplekken behouden

Volg later: Stappenplannen samenwerken

6. Samengaan met een andere gemeente

Je kunt, in plaats van samenwerken, ook samengaan met een andere gemeente. Dit betekent dat jullie fuseren tot één nieuwe gemeente. Let wel: hierbij is het alsnog nodig om kritisch naar alle taken te kijken die uitgevoerd moeten worden.

Bekijk stappenplan samengaan

7. De gemeente opheffen en een huisgemeente starten

Je kunt een huisgemeente worden, zodat je alleen nog hoeft te vieren en pastoraat hoeft te doen. Maar: voordat je een huisgemeente kunt worden, moet de gemeente worden opgeheven. En dat kan alleen wanneer de gemeente niet meer kan voldoen aan de verplichtingen van de kerkorde én er ook geen mogelijkheden zijn tot samenwerken of samengaan met een andere gemeente.

Volgt later: Stappenplan huisgemeente starten

• Geen mensen, maar wel geld? Je kunt zaken uitbesteden, bijvoorbeeld de boekhouding laten doen door een financieel bureau of een koster van buiten de kerk aanstellen (iemand die geen gemeentelid is).
  • Zijn er wel ambtsdragers, maar ben je op zoek naar cursussen om hun kennis bij te schaven? Kijk dan eens op deze pagina