Onderwerp

Lichter kerk-zijn

Hoe geef je vorm aan de kerk van de toekomst?

Lichter kerk-zijn: hoe pak je dat aan?

Het programma Lichter op pad van de Protestantse Kerk speelt in op de realiteit van krimpende gemeenten en biedt concrete handvatten om de kerk lichter, flexibeler en toekomstbestendiger te maken. Denk aan tips om nieuwe ambtsdragers te vinden, stappenplannen voor samenwerking met andere gemeenten en inspiratie om samen sterk de toekomst tegemoet te treden.

Tips om ambten in de Protestantse Kerk te vervullen

Wanneer een gemeente moeite heeft om de ambten te vullen, komt er vaak veel werk bij weinig mensen terecht. Om dit op te lossen, zijn er verschillende opties: schrap niet-essentiële taken, organiseer taken anders of werf nieuwe mensen.

Oplossingen tekort ambtsdragers

Er volgen de komende tijd nog tips voor andere belangrijke onderwerpen, zoals jonge generaties en financiën.

Stappenplannen samengaan & samenwerken

Om de toekomst van de gemeente te waarborgen is samenwerken of samengaan met andere gemeenten vaak een goede optie. In de praktijk gebeurt dit al, maar heldere stappenplannen voor deze complexe processen zijn er nog niet. Die komen stuk voor stuk beschikbaar.

• Stappenplan samengaan gemeenten / fusie / fuseren
  • Stappenplan samenwerken zonder overdracht van bevoegdheden (volgt binnenkort)
  • Stappenplan gezamenlijke colleges zonder gezamenlijke kerkenraad (volgt binnenkort)
  • Stappenplan gezamenlijke kerkenraad (volgt binnenkort)
  • Stappenplan samen een predikant beroepen (volgt binnenkort)
  • Stappenplan samen een kerkelijk werker aanstellen (volgt binnenkort)

Op de hoogte blijven van toevoegingen aan deze pagina?
Abonneer je op de wekelijkse nieuwsbrief.

Toekomstgericht of toekomstbestendig kerk-zijn?

Onder toekomstbestendig kerk-zijn verstaan we dat de gemeente haar basistaken, zoals omschreven in de kerkorde, kan uitvoeren, op een manier die ook houdbaar is in de toekomst.

Onder toekomstgericht kerk-zijn verstaan we dat de gemeente zowel de basistaken kan uitvoeren en dus toekomstbestendig is, en daarnaast ook nog menskracht/kapitaal over heeft om aan vernieuwing en ontwikkeling te denken.

Foto bovenbalk: Kunstwerk 'Reading between the lines' in de buurt van Borgloon (België). Foto's zijn gemaakt door het architectenbureau die dit kunstwerk heeft ontworpen.

Verdieping

Over het thema Lichter kerk-zijn