In het kader van de Permanente Educatie volgde kerkelijk werker Ali Stork supervisie bij Hille Vlasman. “Ik kon de diepte in en daardoor verder groeien. Het heeft me echt geholpen.”
Elke predikant, kerkelijk werker en pionier wordt geacht eens in de vijf jaar een begeleidingstraject te volgen. Dat kan geestelijke begeleiding, coaching, (pastorale) supervisie of intervisie zijn. Het helpt je om je professionaliteit te verdiepen en met meer inspiratie en motivatie je werk te doen. Zie het als een onderhoudsbeurt.
Verder leren
Door supervisie leer je reflecteren op ervaringen in je werk zodat je ervan kunt leren. Ali Stork, kerkelijk werker in de protestantse gemeenten Dronrijp en Ried-Skingen, vindt dat heel helpend. “In de loop der jaren heb ik al veel geleerd in mijn werk, maar je kunt altijd verder leren. Ik wil graag nog beter worden in mijn functie.” Reflecteren doe je het beste met iemand die je daartoe uitnodigt, is haar ervaring. Ze volgde al eerder een supervisietraject bij Hille Vlasman, en dat was haar goed bevallen. “Ik had een klik met hem, en dat is belangrijk in zo’n traject waarin je veel van jezelf inbrengt.” Ze koos voor een een-op-een-traject. “Echt voor mezelf, met alle aandacht voor de praktijk van mijn werk. We hebben naast mijn preken onder meer mijn spirituele ontwikkeling, mijn rol als pastor en pastorale casussen besproken.”
Eigen leervraag
Waarom doe ik de dingen zoals ik ze doe? Die vraag ligt volgens (pastoraal) supervisor Hille Vlasman, tevens predikant in de Protestantse Gemeente Claercamp (Rinsumageest), ten grondslag aan supervisie. Soms benaderen mensen hem op een moment dat het spannend voor hen is, bijvoorbeeld in een situatie waarin ze het moeilijk hebben met hun eigen rol of die van een ander. Maar hij wordt ook benaderd in het kader van de Permanente Educatie. Het is dan wel van belang dat de supervisant een leervraag heeft, benadrukt hij. “Als dingen gewoon lekker lopen, is die eigen inbreng soms lastig voor de supervisant. Ik heb dan hulpmiddelen waarmee ze achter hun eigen leervraag kunnen komen.”
Werken met beelden
Stork wilde het in de supervisie onder meer graag hebben over in hoeverre ze zichzelf in de verkondiging kan en mag laten zien. Daar hoorden ook opdrachten bij, bijvoorbeeld om haar spirituele ontwikkeling in beelden te laten zien. Daar werkt Vlasman veel mee. “Beelden roepen een ander taalveld op. Zo vroeg ik Ali naar haar Godsbeeld in de verschillende levensfasen. Als het alleen bij woorden blijft, blijf je in de ratio hangen. Als je er een afbeelding bij zoekt, haal je een ander taalveld naar boven. Heel verrassend.”
Verdiepend en persoonlijk
Stork beleefde het traject van tien bijeenkomsten als intensief en verdiepend. “Je kijkt kritisch naar jezelf. Hille gaf me praktische tips en dingen om over na te denken: hoe is dat voor mij? Na elke bijeenkomst schreef ik een reflectieverslag en vermeldde daarin wat ik de volgende keer wilde bespreken. Het traject was daarmee ook heel persoonlijk.”
Tussen de afspraken in krijgen supervisanten huiswerk mee. “Je beoogt dat de ander uiteindelijk zijn eigen supervisor wordt”, zegt Vlasman. “Dat ze zichzelf de vragen gaan stellen die ik stel. Het beoogt daarmee ook de autonomie van de ander: zo kun je voorkomen dat situaties uit de hand lopen. Uiteindelijk gaat het om groeiend zelfinzicht met als doel zelfsturing.”
Grote kans
Stork was blij dat het traject tijd gaf om te praten over haar bronnen, over wat haar in beweging zet in het kerkenwerk. "In de werkgemeenschap behandelen we ook weleens wat, maar dat is altijd maar kort. In het supervisietraject kon ik de diepte in en daardoor verder groeien. Het heeft me echt geholpen.”
Het is ook beter om je dak te repareren als het droog is, dan wanneer het al is gaan lekken, geeft Vlasman aan. “Mijn indruk is dat predikanten en kerkelijk werkers soms te lang wachten, pas begeleiding zoeken wanneer er al lekkage is. Het is een solistisch beroep, en er spelen zo veel factoren. Het is goed om daarbij begeleiding te vragen, stil te staan bij je ervaringen, en professioneel te groeien. De Permanente Educatie biedt hiervoor een grote kans.”
Informatie over de verschillende vormen van begeleiding: