Gerda Griffioen: "In kleine gemeenschappen weet je wat er speelt bij elkaar"

Voor pionier Gerda Griffioen (1965) zijn de twee vacatures die op haar pad kwamen en die ze nu vervult geen toeval. “Ik ervaar het als roeping, in beide functies ben ik helemaal op mijn plek. Het voelt alsof het zo geleid is.”

• pionier bij De Pelgrim in Zoetermeer (ruimte voor zingeving en spiritualiteit voor alle Zoetermeerders) en coördinator bij Stichting Present in die stad
  • opleiding tot diëtiste en tot coach, momenteel bezig met hbo-theologie
  • voelt zich verwant aan de oecumene en aan de monastieke beweging

Wat heb je nodig om met vrucht en vreugde te werken?

“Dat ik me ondersteund voel door andere mensen, dat ik vrijwilligers kan vinden, dat mensen mee willen doen en er een beweging op gang komt. En dat mensen zich door wat wij doen geïnspireerd voelen en er zelf ook iets mee gaan doen.”

Hoe zorg je ervoor dat je niet opbrandt?

“Even een streep in de agenda. De natuur opzoeken, wandelen, buiten zijn.”

Welk onderdeel van je werk doe je het liefst?

“Misschien wel de wandelingen die we organiseren binnen De Pelgrim en in het verlengde daarvan: dat we met elkaar een gemeenschap vormen, nauw betrokken zijn op elkaar. En als ik Present erbij betrek: in gesprek met mensen ontdekken welke hulp ze nodig hebben. En die hulp dan voor elkaar krijgen.”

Met wie zou je graag een keer aan tafel zitten?

“Het liefst met iemand die mij inspireert, maar misschien beter juist met iemand die een totaal ‘tegenover’ vormt. Thierry Baudet bijvoorbeeld. Ik zou hem willen uitnodigen eens een dagje met ons mee te lopen, hem willen laten zien dat er in onze maatschappij ook andere ‘bubbels’ zijn dan de zijne.”

Hoe zie je de rol van de kerk in de samenleving, en jouw rol daarin?

“In De Pelgrim gaat het erom midden in de samenleving te staan en om te zien naar iedereen, juist ook naar mensen die zich niet gezien voelen. We willen een plek voor hen zijn waar ze op terug kunnen vallen. Ik zie het als mijn rol om mensen die leven in de bubbel van het goede leven waarin ze denken dat hen niets overkomt, te laten zien dat er andere werkelijkheden zijn waar het niet zo florissant is. Dat het iedereen kan overkomen dat je niet meer gezien wordt. Het kan door een opeenstapeling van factoren opeens heel anders gaan in je leven.”

Welk boek, welke serie, film of welke podcast raad je collega’s aan?

“Het boek De dag dat ik Jezus ontmoette, bekentenissen van een moderne ongelovige van de Deense Charlotte Rørth. De zoektocht die zij gaat na een bijzondere ervaring zie ik bij veel mensen terug. Het gaat ook over verbinding maken, over hoe om te gaan met deze wereld.”

Is er een bijbeltekst die met je meegaat?

“Niet direct. Maar ik word geïnspireerd door de persoon Jezus. Het liefst zou ik willen zijn zoals Hij, maar dat is onmogelijk. Ik kan Hem wel navolgen en iets van Hem laten zien in deze maatschappij.”

Wat hoop je voor de toekomst van de kerk?

“Dat er kleine gemeenschappen ontstaan waar mensen weer echt naar elkaar om gaan zien en dichter bij elkaar gaan leven. In kleine gemeenschappen weet je wat er speelt bij elkaar. Voor mij is De Pelgrim zo’n gemeenschap.”

Meer lezen in de serie over het ambt: