God ontmoeten in de eredienst

In de eredienst vindt een ontmoeting plaats tussen God en mens. Hoe ziet dat er in de praktijk uit? En hoe kun je die ontmoeting versterken?

Bertus Fortuijn, wijkouderling in de Oosterkerk in Zoetermeer, voelde zich in de kerk een paar keer ‘levensveranderend’ aangesproken door God. “Ik weet dat je bij God mag komen zoals je bent. Maar zoiets horen en eruit leven zijn twee verschillende dingen. De eerste keer dat het echt binnenkwam was toen ik als student tijdens een weekend van de studentenvereniging naar een kerk ging waar werd gepreekt over de verloren zoon. Toen werd mij echt duidelijk dat je bij God mag komen zoals je bent, en dat dat door genade is. Het was een openbaring voor me. De tweede keer had ik die ervaring na mijn belijdenis; ik ging voor de tweede keer aan het avondmaal. Ik heb toen de vreugde van God ervaren, voor mijn gevoel klapten de bomen in de handen toen ik weer buiten was. Het zijn keren die je niet meer vergeet. Ik besef dat het vooral een gevoelskwestie is, maar uiteindelijk is de inhoud bepalend: ik hoorde woorden van eeuwig leven.”

Els van der Giessen, gemeentelid in de Grote of Barbarakerk in Culemborg, ontmoet God onder andere in het drempelgebed. “Dat onderdeel van de liturgie raakt me. Vanuit de wereld buiten met m’n eigen ‘gedoe’ maak ik een beweging naar binnen, word ik bepaald bij wat komen gaat, en dat ik mag zijn wie ik ben. Ik kan God ook ontmoeten in een mooi lied. Met name liederen waarin het voor mij om de kern gaat: liefde, recht, echtheid.

Ik ervaar verbinding met anderen in het avondmaal. Dat kunnen delen met anderen, mensen van alle leeftijden en met allemaal verschillende achtergronden, is mooi. We vieren dan dat Jezus mens van vlees en bloed is geworden, zoals wij. Dat heeft ook een helend aspect: je mag altijd opnieuw beginnen, je kunt weer verder. God is groter dan we denken of beseffen kunnen. Ik hoef niet alles te begrijpen, maar als het me raakt, ervaar ik hoop.”

Werkvorm: de ontmoetingslat

Hoe ziet de ‘ontmoeting tussen God en de gemeente in woord en antwoord’ er in uw praktijk uit? En hoe wordt deze ervaren in uw eredienst? In de werkvorm ‘De ontmoetingslat’ gaat u samen op zoek en in gesprek. Deze werkvorm kan in een gemeentebijeenkomst plaatsvinden, bijvoorbeeld na de kerkdienst, of in verschillende groepen in de gemeente: bijbelkringen, catechese, groothuisbezoek, clubs e.d. Doel is om eens samen stil te staan bij de ruimte voor en praktijk van ontmoeting in de liturgie, te ontdekken waar dit al plaatsvindt en hoe dit ervaren eventueel versterkt kan worden.

Bekijk de werkvorm 'De ontmoetingslat'

Foto: Xander de Rooij