Scriba René de Reuver over de nieuwe visienota: "We leven als christenen van genade"

Waar komt het voor de kerk op aan, in een tijd van voortgaande ontkerkelijking en grote maatschappelijke veranderingen? Op lege handen, zegt de nieuwe visienota.

Er gebeurt veel goeds om dankbaar voor te zijn, in en buiten de kerk. Toch kan de nieuwe visienota niet om de krimp heen waar veel gemeenten mee worstelen. Scriba ds. René de Reuver: “Veel gemeenten vragen zich af: hoe houden we alles overeind? Om los te komen van die kramp, komt het aan op ‘lege handen’: ontvankelijkheid, waakzaamheid en concentratie op God. De rode draad in de nota is: we leven als christenen van genade. We mogen ontspannen leven, niet uit onverschilligheid maar in geloofsvertrouwen.”

Mee op Gods weg

De titel van de visienota - ‘Van U is de toekomst’ - is dan ook een correctie op het idee “dat wij de kerk zouden moeten redden”, aldus De Reuver. “Nee, de ‘Missio Dei’ - de zending van God - gaat door. Daar draagt God zelf zorg voor. De indringende vraag daarbij is wel: laten wij ons meenemen in die beweging, of stollen we in onze organisatie? Durven we ons steeds weer te laten roepen, bezielen en corrigeren; God te volgen op Zijn weg door de wereld?”

Een belangrijk beeld in de visienota is het beeld van ‘twee altaren’. De Reuver: “Het ene altaar staat in de kerk, het andere midden in de wereld, in het bijzonder aan de rafelranden van het leven. Dit is een beeld voor de kerk als gemeenschap van Woord en tafel, waar God zich laat vinden.” Het ene altaar kan niet zonder het andere, vervolgt hij. “We verbinden de liturgie in de kerk met de ‘liturgie van het dagelijks leven’. Omdat God één is, zoeken we principieel het contact met andere christenen - over kerkmuren en grenzen heen - en met de samenleving als geheel. Dat vraagt om een diversiteit van kerkvormen.”

Gesprek

Voor plaatselijke gemeenten is een gesprekshandleiding bij de visienota beschikbaar, met suggesties en vragen. De scriba hoopt dat gemeenten zich willen laten uitdagen. “Voer samen het gesprek, ontdek waar je in je lokale situatie toe geroepen wordt.”

Ook de visienota ontvangen?

Iedere gemeente krijgt een exemplaar van de visienota toegestuurd. Meerdere exemplaren ontvangen? Bestel die hier.

Afbeelding: Studio Rebel