Urdu-gemeente eerste migrantenkerk die onderdeel wordt van Protestantse Kerk

De generale synode heeft het besluit genomen dat de Urdu-gemeente te Rotterdam (Pakistaanse christenen) als buitengewone gemeente in de Protestantse Kerk in Nederland wordt opgenomen.

Deze migrantengemeente is hiermee de eerste die op deze manier onderdeel wordt van de Protestantse Kerk in Nederland.

De circa 250 leden van de Urdu-gemeente wonen verspreid over het land. Iedere zondag wordt er zowel in Amsterdam als in Rotterdam een dienst gehouden. Op heel verschillende tijden, want het is dezelfde voorganger die in beide diensten voorgaat. Samen met zijn vrouw Rose zet voorganger Sarwar Eric zich al sinds het ontstaan van de gemeente, in 1987, volop in voor deze gemeenschap.

Karin van den Broeke, preses generale synode: “Dit zijn de momenten waarop ik blij ben met de ruimte die wij in onze kerkorde hebben. Natuurlijk moest er een regeling op maat gemaakt worden. Een aantal zaken in deze gemeente gaan anders dan in andere protestantse gemeenten. Het is het mooi dat wij ruimte kunnen bieden aan verscheidenheid en dat wij daardoor ook ruimte creëren voor nieuwe ontmoetingen. Eén in Christus. Van elkaar lerend en elkaar inspirerend.”