Ds. Riegonda van Welie: "Mensen zijn op zoek naar handvatten om te leven"

Ze wordt blij van gesprekken en kringen rond levensthema’s. Mensen zijn op zoek naar handvatten om te leven, ziet Riegonda van Welie (1980). "Daar samen over praten zorgt voor een diepe verbinding tussen kerk en samenleving."

• studeerde rechten en theologie in Leiden
  • werkte een jaar als jurist bij het Ministerie van Volksgezondheid, 8,5 jaar als predikant in Warmond en staat nu 5 jaar in de Spieghelkerk in Bussum
  • voelt zich verwant met 'de vrije hoek van de kerk'

Hoe ervaar je je roeping?

"Bij het woord roeping voel ik weerstand opkomen. Ik heb veel vragen bij het woord. Wat bedoelen we er precies mee? Ik heb moeite met de vanzelfsprekendheid waarmee we het woord gebruiken. Het is voor mij een theoretisch begrip met een dogmatische lading die boven de alledaagse ervaringen en de realiteit uitstijgt. Een bepaald beroep resoneert in je hart, veelal naar aanleiding van je verleden, door hoe je gevormd bent. Niets minder, niets mooier. Zo is het ook bij mij gegaan."

Wat heb je nodig om met vrucht en vreugde te werken?

"In de jaren van mijn predikantschap heb ik gezocht naar een gezonde balans tussen afstand en nabijheid. Als ik die balans heb, ervaar ik meer vreugde in het werk. Verder moet ik steeds weer beseffen dat ik niet ben wat ik doe; mijn predikantschap is niet mijn identiteit, het is een onderdeel van mijn leven. Authenticiteit hoort er ook bij, niet alleen bezig zijn met wat de gemeente wil horen, maar ook: wat vind, voel en geloof ik zelf eigenlijk? En alleen zijn, in wandelingen, lezen, mediteren, stilte, rust, staren op de bank met een kop thee in de hand. Weer landen in mijn lichaam en ziel, dat heb ik nodig. Anders word ik slaaf van mijn vak."

Hoe zorg je ervoor dat je niet opbrandt?

"Een gezonde zelfzorg, een goede balans in tijd en ruimte, durf en lef om nee te zeggen, ook al weet ik dat het weerstand oplevert."

Welk onderdeel van je werk doe je het liefst?

"Ik krijg veel energie van de bijbelkringen, thema-avonden en KBS-kringen: koffie, bijbel, spiritualiteit. Die gaan over levensthema’s. Met een groep lees ik een tekst: uit de Bijbel, uit de rabbijnse literatuur of uit de filosofie. Ik kom er altijd blij van terug. Praten over levensthema's zorgt voor een diepe verbinding tussen kerk en samenleving. Mensen zijn op zoek naar levenshandvatten. Ook mensen buiten de kerk. Voor de KBS-kringen staan zelfs een paar mensen op de wachtlijst."

Welke scholing heb je voor het laatst gevolgd?

"Ik volgde een cursus ‘Leer vrij leven’ van Bas van Pelt, een soort seculiere KPV-training. Ik heb geleerd om te werken aan een sterke innerlijke verbinding. Geleerd me bewust te worden van mijn eigen triggers. Geleerd de schoonheid en kracht van mijn eigen lichaam te voelen. Ik heb de valkuilen die ik in mijn pastorale werk en predikantschap had onder de loep genomen, en word me meer en meer bewust hoe mijn automatische patronen eruitzien. Het heeft me enorm veel gebracht."

Met welke andersgelovige in je omgeving zou je graag een keer aan tafel zitten?

"Als eerste met mede-PKN’ers die in hun gezinsleven een grote rol toekennen aan de hel, aan schuld, aan een straffende God. Hoe kun je als ouder zorgen voor een liefdevolle, gezonde en veilige thuisbasis waarin een kind kan groeien en ontwikkelen, wanneer je zo’n dreigende God verkondigt aan je kind? Als God liefde is, wil God, net zoals een emotioneel volwassen ouder, dat een kind in zijn of haar kracht wordt gezet, en niet door angst of dreiging een kopie wordt van hem- of haarzelf. God wil ons in onze eigen kracht zetten. Dat is wat echte liefde doet. Als tweede zou ik met PVV-stemmers in onze kerk om de tafel willen. Ik ben benieuwd naar hun beweegredenen."

Welk boek, welke film of podcast raad je collega’s aan?

"The Psychology Podcast van de Joods-Hongaarse therapeut Gabor Maté. Het boek Profeten van Abraham Heschel en de boeken van Jonathan Sacks."

Is er een bijbeltekst die met je meegaat?

"Genesis 1,26 waarin staat dat de mens naar het evenbeeld van God is geschapen. Dat betekent dat de mens medepartner is van God in het scheppingswerk. Om zo samen met God liefde, goedheid en verbinding te scheppen. Die tekst is de basis van mijn mensbeeld geworden."

Wat hoop je voor de toekomst van de kerk?

"Meer lef en vrijmoedigheid om soms buiten de geijkte lijntjes te denken en te kleuren. Meer ruimte en waardering voor de veelkleurigheid van de kerk: het is een verrijking, geen bedreiging. Meer oog voor de schoonheid van het Oude Testament. En op zoek gaan naar authenticiteit, innerlijke vrijheid om de kerk te besturen. Als we van het eigen eiland afstappen, vinden we meer aansluiting bij de samenleving."

Lees meer in de serie over de voorgangers in de Protestantse Kerk: