Verbeteringen FRIS: toegang voor meerdere personen en de ANBI-publicatiefunctie

In FRIS is nu de ANBI-publicatiefunctie beschikbaar. Hiermee wordt het financiële verslag voor ANBI vanuit FRIS direct op de ANBI-pagina op de website van de gemeente getoond. Dit gebeurt onmiddellijk na het indienen van de jaarrekening in FRIS. Ook kunnen nu meerdere personen gegevens in FRIS raadplegen.

FRIS staat voor Financieel Rapportage en Informatie Systeem van de Protestantse Kerk. Het is een hulpmiddel voor gemeenten voor het eenvoudig indienen van begrotingen en jaarrekeningen.

ANBI-publicatiefunctie

Om te voldoen aan de ANBI-regelgeving moet er jaarlijks een financieel verslag van zowel de gemeente als de diaconie gepubliceerd worden op de ANBI-pagina’s op de website van de gemeente. Dit moet altijd gebeuren voor 1 juli van het jaar volgend op het boekjaar.

Met de ANBI-publicatiefunctie geldt: op tijd (kerkordelijk voor 15 juni) de jaarrekening indienen in FRIS is automatisch op tijd voldoen aan de ANBI-verplichtingen voor de publicatie van financiële gegevens. Als de ANBI-publicatiefunctie eenmaal is ingesteld op de website van de gemeente heeft de kerkrentmeester of diaconie geen omkijken meer naar het voldoen aan dit gedeelte van de ANBI-regelgeving.

Hiervoor moet er eenmalig een kleine aanpassing gedaan worden aan uw website. De werkwijze is uitgebreid beschreven in de FRIS-handleiding.

Naast de financiële gegevens moet er voor ANBI nog meer informatie gepubliceerd worden op de website van de gemeente. Op de ANBI-themapagina op protestantsekerk.nl staan voorbeelden die daarvoor gebruikt kunnen worden.

Meerdere personen toegang tot FRIS

Daarnaast is het voortaan mogelijk om meer personen toegang te geven tot FRIS. Wie er toegang krijgen tot de gegevens wordt door de gemeente bepaald. De lokale LRP-beheerder legt in LRP (Leden Registratiesysteem Protestantse Kerk) vast wie er gegevens kan wijzigen en jaarrekeningen en begrotingen kan indienen (de ‘Indiener’) en wie de gegevens mag bekijken (de ‘Raadpleger’).

Gemak van FRIS

Sinds oktober 2018 bestaat FRIS. Een groot aantal gemeenten gebruikt FRIS al en heeft daar goede ervaringen mee opgedaan. Gemeenten die nog geen gebruik maken van FRIS kunnen hier zien hoe ze zich eenvoudig kunnen aanmelden.

FRIS-servicedesk

De FRIS-servicedesk is bereikbaar via fris-help@protestantsekerk.nl. Op de FRIS-themapagina op protestantsekerk.nl zijn een contactformulier en antwoorden op veelgestelde vragen te vinden. Ook kan op maandag tot en met donderdag tussen 9.00 uur en 16.00 uur telefonisch contact opgenomen worden met de FRIS-servicedesk via 030-880 1777 (optie 3).

Foto: Unsplash