Werkboek ‘Toekomstgericht gemeente-zijn’ helpt bij toekomstvisie

Het onderzoek Nieuw Kerkelijk Peil laat gemeenten nadenken over hun toekomst vanuit het perspectief van wat ze in huis hebben. Het werkboek ‘Toekomstgericht gemeente-zijn’ helpt gemeenten om met behulp hiervan een pad uit te zetten naar de toekomst.

Werkboek toekomstgericht gemeente-zijn

De dienstenorganisatie helpt gemeenten die aan de slag willen met Nieuw Kerkelijk Peil, onder meer met het werkboek ‘Toekomstgericht gemeente-zijn’. Dat werkboek is gebaseerd op de onderzoeksmethode Nieuw Kerkelijk Peil die uitgaat van de kracht van de gemeente in plaats van het ervaren tekort aan financiën en menskracht.

Werkboek maakt onderzoek concreet

Het werkboek bevat vijf compleet uitgewerkte werkvormen, waaronder een verkenning van het thema ‘toekomstgericht gemeente-zijn’. Marten van der Meulen, kwartiermaker onderzoek en meting bij de dienstenorganisatie en universitair docent aan de Protestantse Theologische Universiteit (PThU), is enthousiast over het onderzoek dat de toekomstvisie van de gemeente ondersteunt. Alle gemeenten kunnen hier baat bij hebben. Het heeft een positief uitgangspunt en is niet ingewikkeld.” De kerkenraad moet het besluit nemen om deel te nemen, zegt hij. “Vervolgens zijn er drie of vier mensen nodig die zorgen voor de organisatie. Van het aanvragen van de enquête tot het organiseren van een gemeentebijeenkomst om het gemeenteprofiel te bespreken.”

De gemeente moet zelf bedenken wat ze met de uitkomst wil doen. “Alleen al het gesprek tussen de gemeenteleden bij het invullen van de enquête en later als het gemeenteprofiel besproken wordt is waardevol. Verder kan de uitkomst heel goed als input voor nieuw beleid dienen.”

Meer informatie?

Bekijk themapagina 'Toekomstgericht gemeente-zijn'