Kliederkerk

Missionair kerk-zijn met alle leeftijden

Op een creatieve manier samen de betekenis van Bijbelverhalen ontdekken.

Samen met kinderen én volwassenen, ontdekken, vieren en eten. Samen in het voetspoor van Jezus leren gaan. Kliederkerk is volop kerk, maar dan anders.

Wat is een kliederkerk?

Kliederkerk is een missionaire vorm van kerk-zijn waarin jong en oud samen op een creatieve manier de betekenis van Bijbelverhalen ontdekken. Een kliederkerk duurt gemiddeld twee uur en bestaat uit drie delen: samen ontdekken, samen vieren en samen eten.

Onderzoek uit 2018 laat zien dat kliederkerk werkt. Kliederkerkteams geven aan dat meer dan de helft van hun deelnemers geen andere activiteit van de kerk bezoekt en dat een derde van de betrokkenen niet gelovig is.

Meer weten over Kliederkerk?

Benieuwd naar de missie, kernwaarden en opzet van kliederkerk?  Meld je aan voor een gratis online proeverij. In een uur ontdek je of kliederkerk iets voor jouw kerk, buurt of school zou kunnen zijn.

Aanmelden kliederkerk proeverij

Kliederkerk aanmelden

Heb je een proeverij gevolgd en wil je in jouw kerk, buurt of school een kliederkerk starten? Dan kun je samen met een mede-voortrekker de voortrekkerstraining volgen en je kliederkerk aanmelden. Deze online training bestaat uit twee avonden en wordt vier keer per jaar gegeven.

Elke nieuwe kliederkerk ontvangt:
- Een gratis startpakket met kliederkerkvlag, tips voor je team en een leuke verrassing!
- uitnodigingen voor regionale en landelijke trainingsbijeenkomsten,
- toegang tot de besloten facebookgroep van kliederkerkteams. Hierin worden ideeën en ervaringen uitgewisseld.

Inspiratie nodig voor jouw kliederkerk?

Je hoeft niet alles zelf te bedenken als kliederkerkteam!

In de Ideeënbank zijn bijbelverhalen uitgewerkt in een teamvoorbereiding, een aantal ontdekactiviteiten en suggesties om samen te eten en samen te vieren. Hiermee kun je gemakkelijk een kliederkerkprogramma maken dat bij jouw context past.

Wil je actief aan de slag met kernwaarden van kliederkerk? Hier vind je verdiepend materiaal met achtergrondinformatie en verwerkingsmateriaal.

Meer verdieping en achtergrondartikelen vind je hier

Huisstijl kliederkerk

Zelf een kliederkerkflyer, poster of nieuwsbrief ontwikkelen? Je kunt hier banners, afbeeldingen, sjablonen, symbolen en iconen gratis downloaden.

Download hier de bestanden

Nieuwsbrief kliederkerk

Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang regelmatig inspiratie voor jouw kliederkerk in je mailbox.