8 tips om van kliederkerk geen knutselkerk te maken

Nu denk je bij Kliederkerk wellicht aan knutselen, maar kliederen is veel meer dan dat! Het staat voor ontdekken en creativiteit met mensen van alle leeftijden en diverse interesses. Daarom acht tips om jou te helpen om van Kliederkerk geen knutselkerk te maken.

Tip 1: Beperk de knutsels

Bescherm jezelf en maak een limiet voor het aantal knutsels tijdens het kliederuur. Bijv. maximaal vier knutselactiviteiten, minimaal twee ren- of competitiespellen, twee buitenactiviteiten en één denk-, praat of stiltehoekje.

Tip 2: Zorg voor een divers team

Logisch dat je vooral aan knutselactiviteiten denkt als je alleen teamleden hebt die daar blij van worden. Zoek ook mensen in je team die op een heel andere manier creatief zijn. Zorg dus voor diversiteit: tieners, mannen of doeners kunnen een hele nieuwe dynamiek geven. En is het lastig om teamleden te vinden? Houd dan eens een ‘boys-stay-boys-brainstormsessie’. Organiseer een barbecue en nodig de jongens en mannen uit (vergeet de stoere meiden niet). Bedenk eens met elkaar vijftig leuke activiteiten die je met Kliederkerk zou kunnen doen. Een lijst waar je nog jaren uit kan putten!

Tip 3: Denk om je taal

Woorden doen veel: ze spreken aan of sluiten juist uit. Gechargeerd: het woord knutselen spreekt vooral meiden en jonge kinderen aan. Vermijd daarom dit woord en gebruik hiervoor in de plaats bijvoorbeeld activiteit, ontdekken of kliederen. Noem het op je flyer en andere communicatie ook als je gaat bouwen, rennen of timmeren.

Tip 4: Maak gebruik van de verschillende intelligenties

De psycholoog Gardner beschreef met zijn theorie Meervoudige Intelligentie dat mensen op verschillende manieren leren en uitblinken, niet alleen bijvoorbeeld cognitief of creatief, maar ook via muziek, de natuur of beweging. Handig om te weten en toe te passen in Kliederkerk! Op www.migent.be vind je uitleg en een test om te ontdekken welke meervoudige intelligentie jij hebt.

Tip 5: Een beeld zegt meer dan duizend woorden

Hoe ziet jullie flyer eruit? Welke foto’s laten jullie zien? Alleen van vrolijk knutselende kinderen of van ook pratende volwassenen, een race door de modder of een bordspel? Ennuh, dit is iets waar we bij Kliederkerk Nederland ook aan blijven werken...

Tip 6: Doe proefjes

Spannend, leuk en ook interessant voor oudere kinderen.

Tip 7: Werk samen

Je hoeft niet alles zelf te bedenken! Organiseer je Kliederkerk eens in samenwerking met of bij een sportclub, de scouting of de buurtvereniging. Dit heeft meteeen effect op je activiteiten!

Tip 8: Blijf kliederen!

Het woord kliederen in Kliederkerk betekent zoveel meer dan knutselen. Het is door chaos heen met mensen van alle leeftijden bijbelverhalen ontdekken. Daar hoort rommel, herrie en viezigheid bij. Dit levert misschien meer denkwerk van tevoren en opruimwerk achteraf op, maar dit hoort echt bij Kliederkerk.

Lees ook: