Bijdrage Solidariteitskas maakt verduurzaming kerk mogelijk

“Zonder bijdrage uit de Solidariteitskas hadden we dit niet kunnen doen.” Henk Kooi van de gereformeerde kerk ‘De Ontmoeting’ in Koog Zaandijk, vertelt hoe zijn kerk een belangrijk stap zette in verduurzaming. “We verwarmen de kerk nu met infraroodpanelen.”

“Wij zijn een arme gemeente,” aldus Kooi, voorzitter van het College van Kerkrentmeesters. “Dat is natuurlijk lastig soms, maar - als je even met andere ogen kijkt - kan ook een geschenk zijn. Zo komen wij als gemeente regelmatig in actie wanneer ergens geld voor nodig is. In coronatijd hadden we bijvoorbeeld geen goede camera voor onze online diensten. Met de verkoop van door vrijwilligers geschikte bloemstukken en boeketten hebben we die kunnen aanschaffen. Dat was enorm samenbindend.”

Subsidiemogelijkheden

Ook voor de verduurzaming van het kerkgebouw komt de gemeente samen in actie. “Als kerk hebben we grote verantwoordelijkheid voor de heelheid van de schepping. Alle stappen die je kunt zetten om te verduurzamen, moet je zetten. Daarom hebben wij in 2018 een veiling en andere acties opgezet om 21 zonnepanelen aan te schaffen. Vervolgens wilden we infraroodpanelen installeren, om de kerk elektrisch te verwarmen. Dat bleek een hele investering, die we - zelfs met meerdere acties - niet op konden brengen. De man van onze predikant, zelf werkzaam bij de Protestantse Kerk, wees ons op de Solidariteitskas.”

Aanvraag eenvoudig

De Ontmoeting besloot een aanvraag in te dienen. Kooi: “Dat ging heel soepel. Natuurlijk moet je je financiën en je stukken op orde hebben, maar de indiening en behandeling van de aanvraag verliep vlot. Om voor subsidie in aanmerking te komen, moet je een eigen bijdrage leveren als gemeente. We hebben daarom in december een kerstbomenactie opgezet, en zo opnieuw geld ingezameld. Daarnaast hebben we geld dat we uitgespaard hebben door in 2018 het plafond te isoleren, aangewend om de infraroodpanelen aan te schaffen.”

Opstartproblemen

“We zijn enorm blij dat we de infraroodverwarming begin dit jaar konden installeren,” gaat Kooi verder. “Zeker nu de gasprijzen, maar ook de prijzen voor de panelen zelf, de pan uitrijzen.” Toch zijn er ook tegenslagen. “Zo moest de meterkast worden aangepast, dat hadden we niet voorzien. Ook bleek dat alleen al de vastrechtkosten voor de beoogde capaciteit op € 9.000,- per jaar zouden uitkomen. Dat kunnen we niet opbrengen, dus hebben we voor een lagere capaciteit gekozen. Dat betekent echter wel, dat we sommige ruimtes op koude dagen niet aangenaam warm gestooktwarmgestookt krijgen. Ja, daar krijgen we wel eens klachten over. De energietransitie, zo hard nodig, kent echt flinke uitdagingen. Als je een van de eerste bent die deze stappen zet, loop je daar ook als eerste tegenaan. Dat is de reden dat we heel graag onze ervaringen delen met andere gemeenten. Zo hadden we pas een delegatie uit Nijkerk op bezoek.”

Volgende stappen

De Ontmoeting zit, na de aanleg van de infraroodverwarming, niet stil. “Ons volgende plan is om het aantal zonnepanelen op het dak te verdubbelen van 21 naar 42, en om een batterij aan te schaffen, zodat we elektriciteit kunnen opslaan om op een later moment te gebruiken voor de infraroodverwarming. Ook voor ons zijn deze stappen best een uitdaging, als vergrijzende gemeente. Maar, doen we deze investeringen niet, dan nemen de kosten waarschijnlijk zo snel toe, dat we het als gemeente niet lang volhouden.”

Over de Solidariteitskas

Aan vernieuwende ideeën ontbreekt het gemeenten niet, maar soms wel aan menskracht of geld. Voor hen is er de Solidariteitskas. De gereformeerde kerk in Koog Zaandijk deed een beroep op de Solidariteitskas en kon dankzij die bijdrage overstappen van gas- op infraroodverwarming met stroom, deels opgewekt door de zonnepanelen op het zuiddak. Ook specifieke vormen van pastoraat, zoals het studentenpastoraat en het dovenpastoraat, worden financieel ondersteund vanuit de Solidariteitskas. Kerken uit het hele land dragen bij aan de Solidariteitskas. Met een vast bedrag per belijdend gemeentelid per jaar ondersteunen gemeenten elkaar om levendig en krachtig midden in de wereld te staan.

Heeft je gemeente financiële steun nodig?

Misschien heeft de Solidariteitskas voor jouw gemeente ook subsidiemogelijkheden. Bestel de folder of kijk op protestantsekerk.nl/solidariteitskas.