Emeriti kunnen voortaan ambulant predikant worden

Voortaan kunnen predikanten tot 72 jaar ambulant predikant worden. Bij interesse voor deze functie kunnen ze zich melden bij de mobiliteitspool van de dienstenorganisatie.

Verruiming leeftijd

Er is grote behoefte aan ambulant predikanten, bovendien zijn er veel emeriti die aangeven dat ze graag werkzaam blijven als predikant. Door het ambulant predikantschap voortaan ook open te stellen voor predikanten tot 72 jaar ontstaat er een win-winsituatie. Als een gemeente vacant is, de voorganger langdurig ziek of met zwangerschapsverlof is, dan kunnen gemeente gebruik maken van een ambulant predikant.

Tijdelijke predikant

Een ambulant predikant doet de reguliere werkzaamheden in een gemeente. De nadruk ligt op pastoraat en voorgaan in de dienst. Ambulant predikanten blijven voor enkele maanden tot maximaal twee jaar verbonden aan een gemeente.

Van ambulant predikanten wordt verwacht dat zij ervaring hebben in het gemeentewerk, flexibel zijn en snel thuis weten te raken in een gemeente. Zij komen tijdelijk in dienst bij de dienstenorganisatie en zijn werkzaam in de plaatselijke gemeente.

Predikanten die interesse hebben in het ambulant predikantschap worden uitgenodigd om contact op te nemen met de mobiliteitspool van de dienstenorganisatie om de mogelijkheden te bespreken. Neem contact op via arbeidsbemiddeling@protestantsekerk.nl

Zie ook: