Wat als de predikant afwezig is door ziekte, verlof of vacaturetijd?

De kerkenraad neemt vaak veel werkzaamheden over, maar het is fijn om op iemand terug te vallen. Ds. Theo van Staalduine en ds. Nel van Dorp hebben beide ervaring als ambulant predikant, en vertellen wat een tijdelijke predikant betekent voor een gemeente.

Van alle markten thuis

Ambulant predikanten hebben ervaring in het gemeentewerk, zijn flexibel en weten snel thuis te raken in een gemeente. Ds. van Dorp: “Ik houd me vooral bezig met het pastoraat en kringwerk. Maar ik word ook wel eens gevraagd om een voorwoord te schrijven voor het kerkblad. Dat hoort erbij als je ambulant bent. De vraag van de gemeente staat voorop. Wij als predikant voegen ons daarin. We zijn allround predikanten.” Ds. van Staalduine voegt daar aan toe: “Je past op de winkel, maar je hebt beperkte tijd. Samen met de kerkenraad bepaal je wat je wel en niet doet.”

Met een frisse blik

Naast het pastorale werk is een ambulant predikant ook prima in staat een kerkenraad te ondersteunen waar nodig. Vaak hebben ze jarenlange ervaring als predikant en weten ze hoe je een kerk dient. Ds. van Staalduine vindt het fijn om ‘neutraal’ te zijn in de gemeente: “Je kijkt met een frisse blik naar een gemeente, en kunt de kerkenraad neutraal coachen waar nodig.” Ds. van Dorp beaamt dat: “Het gaat er inderdaad niet om welke richting ik op wil. Het gaat erom dat ik de gemeente begeleid in het proces van kerk-zijn.”

“De deur staat wagenwijd open”

Als ambulant predikant ben je een voorbijganger, maar dat betekent niet dat je geen verschil maakt. “Ik klop aan bij zieken, en de mensen kennen mij in eerste instantie niet. Maar er is veel vrijmoedigheid. Bijna altijd staat de deur wagenwijd open. Er is een groot vertrouwen in de kerkenraad in het aanstellen van de ambulant predikant. Ze weten dat het iemand is met ambtsgeheim waar je je hart kunt uitstorten. Mensen vertrouwen je tijdens het eerste koffiebezoek heel veel toe,” vertelt ds. van Staalduine. Ook ds. van Dorp merkt dat: “Je bouwt echt contact op met mensen. Ik merk dat sommigen het jammer vinden als ik na een tijdje weer wegga.”

“De vacatureperiode is geen onderbreking meer”

Beide predikanten merken dat er een groeiende behoefte is aan ambulant predikanten. “Vroeger kwam er in een vacatureperiode veel op de kerkenraad neer. Nu kan het werk gewoon doorgaan, het is geen onderbreking meer. Deze continuïteit is belangrijk voor een gemeente,” aldus ds. van Dorp. Ds. van Staalduine merkt dat gemeenten steeds vaker een professional bij de hand willen hebben. “Ik zie steeds vaker dat men ook in de vacatureperiode een ambulant predikant wil. En niet omdat er problemen zijn, maar omdat ze iemand op het schip willen hebben.” Ook als een gemeente in vacaturetijd nog niet goed weet wat voor predikant ze wil, biedt een ambulant predikant uitkomst. “Je helpt de tijd overbruggen, en kunt samen met de kerkenraad een juiste profielschets samenstellen.” legt ds. van Staalduine uit.

“Je geeft de zieke predikant recht om ziek te zijn”

Ook in geval van langdurige ziekte kan een tijdelijk predikant ingeschakeld worden. In deze periode kan een gemeente geen vaste predikant benoemen, maar mag het werk niet stil liggen. Ds. van Staalduine vindt het een goed werkgeverschap van de kerkenraad om in tijd van ziekte een ambulant predikant in te zetten. “Je geeft de zieke predikant recht om ziek te zijn. Ik merkte aan die collega’s dat mijn aanwezigheid goed was voor hun gemoedsrust. Ze konden veel meer loslaten. Ze weten dat iemand hun taken overneemt. Ze hoeven zich niet verplicht te voelen om toch aan het werk te gaan.” Een ambulant predikant is er dus niet alleen ten behoeve van de gemeente, maar ook van de zieke predikant.

Een ambulant predikant via de mobiliteitspool van de Protestantse Kerk
Een ambulant predikant is een predikant die tijdelijk in uw gemeente werkzaam is voor vervangingswerk, maximaal voor twee jaar. Denk daarbij aan vacaturetijd, langdurige ziekte of zwangerschapsverlof. Hij of zij doet in uw gemeente het reguliere predikantswerk voor maximaal 18 uur per week.

De mobiliteitspool van de Protestantse Kerk heeft op dit moment bijna 60 ervaren predikanten uit het hele land en de hele breedte van de kerk op de lijst staan. Na een intakegesprek met de gemeente wordt gezorgd voor een goede match tussen predikant en gemeente en komt de ambulant predikant in tijdelijke dienst van de dienstenorganisatie. Interesse? Neem contact op met de dienstenorganisatie